//Edit 2022. Teksti on nyt tosiaan vuosikymmenen vanha ja vaikka jotkin asiat pitänevät edelleen paikkaansa, iso osa ei. Eli lukeminen täysin omalla vastuulla!
ANIMECONIN COSPLAYVASTAAVAN TESTAMENTTI
Marraskuu 2012
Ilona
mp.edeae@gmail.com
MITÄ COSPLAYVASTAAVALTA VAADITAAN
Ensinnäkin cosplayvastaavalla olisi
hyvä olla kokemusta erilaisista kisoista. Joko järjestäjänä,
kisaajana, mammana tai muuten vaan paikalla olleena. Mikäli tätä
kokemusta ei ole, pitää olla halukas tekemään paljon työtä ja
kysellä paljon, selvittää millaisia erilaisia kilpailuja on
olemassa, mitkä niiden hyvät ja huonot puolet ovat, mitä missäkin
conissa suositaan ja miksi. Kaikkea ei kannata yrittääkään
soveltaa omaan kisaansa, vaan karsia ja pähkäillä mikä voisi
toimia.
Lisäksi tarvitaan hyviä hermoja,
oma-aloitteisuutta ja uskallusta. Aikatauluista pitää pitää
kiinni, sähköposteihin pitää vastata ajallaan ja puhelimellakin
pitää uskaltaa soittaa. Cosplaykisan puolia pitää myös olla
valmis pitämään vaikka kuinka olisi hienoa kunniavierasta tai
muuta ohjelmaa, joka meinaisi mennä etusijalle. Cosplaykilpailut
_ovat conien suosituinta ohjelmaa_ ja ansaitsevat siksi hyvän
ohjelmapaikan, harjoitteluaikaa ja yleistä hyvää.
KISATYYLISTÄ
Animeconissa on viime vuotta lukuun
ottamatta ollut aina lavajuoksukisa. Tarkoittaa siis mahdollisesta
aloittelijat/kokeneet –jaottelua ilmoittautuneille ja noin 50
kisaajaan, jotka vuoronperään kävelevät lavan poikki, poseeraavat
ja poistuvat. Pahimmillaan ei ole ollut edes mitään
ennakkotuomarointia. Tällä kilpailumallilla on hyvänä puolena se,
että se on nopea ja helppo järjestää ja siihen mahtuu paljon
kisaajia. Siinäpä ne hyvät puolet olivatkin, koska tätä on
kuolettavan tylsä seurata ja koska Musiikkikeskuksella on aivan upea
lava, hieno tekniikka ja loistavat teknikot, on suorastaan synti ja
häpeä jättää niitä käyttämättä.
TUOMAREISTA
Kaikki lähtee siitä, että
cosplayvastaava miettii millaisen kisan tahtoo Animeconissa pitää.
Vaihtoehtoja on vaikka kuinka paljon, mutta jos oletetaan että
tahdot pitää kisan, jota edes jotenkin voidaan pitää
hyvälaatuisena, on ehdottomana vaatimuksena etukäteistuomarointi.
Kaiken muu voi sitten soveltaa, mutta kunnon tuomarit ja tuomarointi
muualla kuin katsomosta käsin on avain kunnon kisaan.
Tuomareiden valinnassa suosittelisin
toisaalta käyttämään vanhoja konkareita, jotka yleisesti
tiedetään ja tunnetaan hyviksi tuomareiksi, mutta ottamaan mukaan
myös uutta verta. 4 tuomaria on aika hyvä lukumäärä, viidellä
varmistat ettei äänestystilanteessa tule tappelua. Jos päädyt
pitämään esimerkiksi esityskilpailun erikseen eri päivänä, niin
osa tuomareista voi olla samoja, osa eri kuin pukukisassa. Varsinkin
uusien ja kokemattomien tuomareiden kohdalla mieti tarkkaan, että
osaako tämä henkilö olla puolueeton, vaikka kisaamassa olisi se
oma paras kaveri, tai tunnettu cosplayaaja tai vaihtoehtoisesti se
suurin vihamies. Jos ei, niin sitten ei kelpaa tuomariksi.
Tuomareille voi joko antaa vapaat kädet
tuomaroinnin suhteen tai antaa selkeät pisteytystoiveet (puvun
toteutus 0-5 pistettä, materiaalien valinta 0-5 pistettä, peruukki
0-3 pistettä jne). JOS kisassa on esitys, sen osuus arvioinnista
pitää olla selvillä sekä kisaajille että tuomareille etukäteen.
COSPLAYVÄNKÄREISTÄ
Itse tykkäsin valita omat
cosplayvänkärini itse sen sijaan, että he olisivat tulleet yleisen
vänkärihaun kautta. Riippuu taas täysin kisatyylistä miten paljon
apujoukkoja tarvitset, minulla oli kuusi vänkäriä. Hommia mitä
conin aikana pitää tehdä: kisaajien ilmoittautuminen,
pukuhuoneiden kunnossa pitäminen, kisaajien kysymyksiin
vastaileminen, takahuoneessa pukujen kanssa auttaminen, tuomarointiin
ohjaaminen, lavan esittely, esitysharjoitusten aikataulusta kiinni
pitäminen, kisan aikana lavalle ohjaaminen ja esimerkiksi proppien
kanssa auttaminen.
Itse puhuin cosplayvänkäreistä,
useissa coneissa on käytössä cosplaymammat, eli selkeästi tietty
ihminen on vastuussa tietyista kisaajista ja he osaavat kääntyä
tämän henkilön puoleen jos tarvitsevat apua. Esimerkiksi
aloittelijoilla kaksi mammaa, kokeineilla kaksi mammaa jne. Mitä
tiukempi aikataulu, sitä pienempi ryhmä kannattaa olla aina yhdellä
mammalla.
Cosplayvänkäreillä pitäisi olla
luotettavia, oma-aloitteisia ja auttamishaluisia. Ujoja tuppisuita,
jotka ovat aina myöhässä tai jotka eivät uskalla korottaa ääntään
takahuoneessa sen vertaa, että kisaajat kuulevat, ei kannata ottaa.
Omia kavereita ja tuttuja kannattaa ottaa juuri näiden
ominaisuuksien perusteella töihin, ota vain semmoisia kavereita,
joihin oikeasti voit luottaa ja joille myös itse kehtaat sanoa, jos
asiat eivät mene toivotulla tavalla ja pitää skarpata.
KISAAJIEN MÄÄRÄ JA KISAN FORMAATTI
Lavajuoksukisalla, jossa ei ole
esitystä, voidaan hyvinkin ottaa sen 50 kisaajaa. Vuonna 2012
kisaajia (joille sallittiin myös esitys) oli 10+10+10 joka oli jo
ehdoton maksimi yhteen kisaan. Jos jaat kilpailut useammalle päivälle
(esim yksilöt lauantaina, ryhmä sunnuntaina tai sitten pukukisa
lauantaina, esityskisa sunnuntaina tms) niin kisaajia voi ottaa
enemmän. Tuomarit ja yleisö eivät jaksa seurata kilpailua, joka
kestää yli kaksi tuntia putkeen.
Kuten taisin jo mainita, jos käytössä
on esitys, niin määrittele selkeästi onko kyseessä pukukisa jossa
esitys on vain lisäbonus (ei vaikuta arviointiin kuin ihan vähän,
oli käytössä miulla aloittelijoiden sarjassa) vai pakollinen.
Väännä tämä rautalangasta myös nettisivuille. Esityskisassa
taas (mieluusti käytä nimeä ”Esityskisa”, esim ”skittikisaa”
ei ymmärrä juuri kukaan) pääpaino on esityksellä (määrittele
mitä tämä oikeasti tarkoittaa prosenteissa, 70-30 esitys-puku vai
90-10?)
TEKNIIKASTA
2013 ilmeisesti conin puolesta on
tekniikkavastavaa, joka varmasti kertoa mihin kaikkeen
Musiikkikeskuksen tekniikalla oikein pystyykään. Sujuva
kommunikointi tekniikan kanssa on ihan ensiarvoisen tärkeää, joten
tämä kannattaa selvittää ajoissa. Mitä on mahdollista tehdä,
miten paljon tarvitaan harjoitusaikaa, milloin valotoiveet ja
musiikit voisi lähettää tekniikalle (tai voiko niitä ylipäätänsä
lähettää etukäteen vai tuotko ne itse conipaikalle) yms.
COSPLAYPAIKKALIPUT
Jos ja kun tahdotaan välttää
jonottaminen, on paikkaliput ihan todella hyvä idea. Vuonna 2012
paikkaliput jaettiin cosplaypisteellä, johon myös kisaajat
ilmoittautuivat, yhtä hyvin voisi jakaa vaikka infosta tai
erilliseltä pisteeltä. Musiikkikeskuksella on valmiit hyvät
numeroinnit, kun vaan pakkalipuista tehdään paremmat kuin tänä
vuonna. Eli selkeästi rivi ja numero, sekä kummalta puolelta saliin
mennään. Paikkaliput on käytössä myös Desuconissa ja
Traconissa, joten ihmiset alkavat jo tottumaan niihin ja osaavat ne
hakea. Ohjelmalehtisessä ja nettisivuilla kannattaa niistä
kuitenkin mainita pariinkin kertaan. Neuvottele lippujen tekemisestä
esim graafikon kanssa.
KISAILMOITTAUTUMISESTA
Kun kisaajien määrä ja kategoriat on
päätetty, pitää kilpailuun ilmoittautuminen tehdä mahdollisimman
helpoksi kisaajille. Jos omat koodaustaidot riittää, tai conissa on
osaavaa väkeä, voi toki tehdä ilmoittautumislomakkeen itsekin. Jos
ei, niin ainakin itse koin Kyuu Eturautin ja CFT:n tarjoaman tuen
todella hyväksi. Heidän kauttaan saa siis lomakkeen, jota kautta
ilmoittautua ja järjestelmän, josta tarkastella ilmoittautuneita,
muokata tietoja yms.
Ilmoittautuminen ei mene
automaattisesti kiinni kun tietty määrä kisaajia ilmoittautuu,
joten siinä pitää vastaavan itse olla skarppina ja tarkastella
miten nopeasti porukkaa on ilmoittautumassa ja laittaa sitten
ilmoittautuminen kiinni kun tarpeeksi kisaajia on tullut. Itse otin
pari ylimääräistä ilmoittautumista jokaiseen sarjaan, koska
perumisia tulee aina.
Sovi Kyuun kanssa myös tarkkaan mitä
tahdot hänen tekevän, jos tahdo tehdä esim postituslistat
kisaajille itse ja tuomarointilomakkeet yms, ettei hän tee turhaa
työtä. Kyuu lienee myös yhteyshenkilö kuvauspisteen suuntaan.
YHTEYDENPITO KISAAJIEN KANSSA
Osa kisaajista ei ota minkäänlaista
yhteyttä cosplayvastaavaan ilmoittautumisen jälkeen. Osa lähettää
sähköpostia viikon välein, lähettää musiikit kolmesti ja
valotoiveet viisi kertaa. Tärkeintä on tarkkailla sähköpostia
aktiivisesti ja vastata varsinkin niihin oikeasti kiireisiin ja
ajankohtaisiin juttuihin ripeästi. Kirjoittaessa sähköposteja,
varsinkin kaikille kisaajille meneviä infomaileja, on oleellistä
että tieto on paitsi oikein, myös esitetty selkeästi. Eli
oikeinkirjoitus kunnossa, jäsentely selkeää, tärkeimmät asiat
mieluummin vaikka kahteen kertaan. Tätä ei voi korostaa
riittävästi. Infoviestit antavat kisaajille sen kuvan, millaiseen
kisaan he ovat tulossa.
AIKATAULUTUS ENNEN CONIA
Tee ainakin itsellesi selkeä
aikataulutus ennen conia tapahtuvista asioista. Milloin tuomarit
pitää olla kysyttynä. Milloin cosplayensiapupakit täydennettynä.
Milloin ilmoittautuminen kilpailuihin aukeaa, milloin sulkeutuu (JA
TÄMÄ TIETO NETTISIVUILLE MAHDOLLISIMMAN ÄKKIÄ), Milloin
infomailit kisaajille. Milloin musiikit ja valotoiveet pitää olla
lähetetty yms. Pidä tästä aikataulusta kiinni.
Esimerkkinä
pätkä omasta aikataulustani vuodelta 2012:
- Kilpailuun ilmoittautuminen aukeaa 1.6.2012
- Ilmoittautuminen suljetaan 1.7.2012 tai kun täyttyy
- 1.7.2012 infomaili kisaajille
- 04.7.2012 Taustanauhojen ja muun esitysmateriaalin deadline.
- 6.7.2012 toinen infomaili kisaajille.
Kommunikoi muun coniväen kanssa kuka
hoitaa esimerkiksi kunniakirjojen tulostuksen, tuomarilomakkeiden
tulostuksen ja kisaajanumerot. Nämäkin kannattaa hoitaa muulloin
kuin ihan viimeisenä iltana.
PUKUHUONEET
Kellarikerroksessa on neljä
pukuhuonetta, kaksi isoa ja kaksi pientä. Suosittelen ottamaan
pienet pukuhuoneet kisaajien käyttöön kaiken varalta, jos isot
pukuhuoneet ovat ihan tupaten täynnä. Ensiapupakkaukset pitää
täydentää ennen conia (tarkistaa onko liimat kuivuneet,
hiuspinnejä lisää yms) Pakkaukset löytynevät Lassilta.
TUOMAROINTITILA
Tähän ehdottomasti jokin parempi
ratkaisu kuin aikaisempina vuosina, jolloin tuomarointi on ollu
bäkkärillä samalla kun kaikki kisaajat ovat myös olleet siellä.
Kellarikerroksessa, pukuhuoneiden lähellä on vaikka kuinka paljon
toimistoja yms, joista varmaan voisi jonkin neuvotella
tuomarihuoneeksi. Se olisi sopivan lähellä bäkkäriä ja
pukuhuoneita. Käytte varmaan tutustumiskierroksella
Musiikkikeskukseen jossain vaiheessa kevättä, ota tämä silloin
puheeksi.
Tuomarit tarvitsevat sitten myös
taukoja tuomarointiensa välissä. Ja ruokaa. Nälkäiset tuomarit on
kiukkuisia tuomareita. Referenssikuvat kannattaa toimittaa
tuomaristolle riittävän isoina tulosteina ja antaa tilaa
muistiinpanoille myös. Tilassa kannattaa myös olla yksi tietokone,
jolta voidaan katsoa lisäkuvia tai esimerkiksi värisävyjä
tulosteita paremmin.
KISAN AIKATAULU
Kantapään kautta opin, että kisaa ei
missään nimessä pidä aloittaa liian aikaisin, koska aina on
ihmisiä jotka ovat vasta junalla tulossa conipaikalle kun pitäisi
jo olla lavalla. Eli ideaali kisa-aika olisi varmaan klo 16. Osa
tykkää vielä myöhemmästäkin. Ennen kolmea ei kannata aloittaa.
Tällöin jää riittävästi aikaa pukujen vaihtamiseen,
tuomarointiin ja valokuvaukseen.
Kisaajia kannattaa aikatauluttaa, niin
että kaikki eivät joudu odottamaan koko aikaa tietyssä paikassa
pitkiä aikoja. Esim viiden hengen porukoille tietty aika milloin
tuomarointi alkaa, ihan yksittäisi tuomarointiaikoja on vaikea
järjestää isommalle porukalle, mutta voi sitäkin testata.
Esimerkiksi: Coni aukeaa kello 10,
kisaajien ilmoittautuminen aukeaa ala-aulassa. Kisaajat voivat mennä
vaihtamaan pukujaan ja valokuvaan sitä mukaa kun saapuvat coniin.
Kuvauspalvelulle toimitettu lista kisaajista, joten osaavat päästä
heidät jonon ohi kuvaan. Klo 12 ensimmäiset tuomarointiin.
Tuomarointiaika per kisaaja voi olla esim 5 minuuttia tai 3
minuuttia, sen mukaan lasketaan paljonko tähän pitää varata
aikaa. Kisaajat siirtyvät suoraan tuomaroinnista lavaharjoituksiin
ja sen jälkeen voivat mennä takahuoneeseen tai kiertelemään
coniin. klo 15.30 kaikki kisaajat kokoontuvat takahuoneeseen. klo 16
kisa alkaa.
HARJOITTELU
Vuonna 2012 meillä ei ollut ollenkaan
harjoittelua lavalla, ainoastaan noin 30 minsan aika, jolloin
kisaajat pääsivät näkemään lavan. Tämä oli valitettavaa ja
johtui ennen muuta Hopeanuolimusikaalin ja kunniavieraan lava-ajasta.
Mutta varsinkin jos otat käyttöön kunnon esityskisan, niin pyri
järjestämään harjoitteluaika tekniikan kanssa, testaamaan kaikki
musiikit ja valot kertaalleen. Tähän pitää varata pari tuntia
aikaa. Esimerkiksi niin, että kisaajat käyvät vuorollaan ensin
kuvauksessa, siirtyvät tuomarointiin ja tuomaroinnista sitten
harjoitteluun.
TAKAHUONETARJOILUT
Koska osa kisaajista ei kuitenkaan
muista syödä ja jännittää ja verensokerit on alhaalla, kannattaa
kisan takahuoneessa olla tarjolla ainakin mehua ja esimerkiksi
keksejä. Näillä ei ole tarkoitus ihan koko päivän ruokaa
kuitata, joten kilokaupalla ei ruokaa tarvitse hamstrata, sen verran
kuitenkin että kaikille esimerkiksi keksejä riittää.
PALKINNOT
Vaihtoehtoja: Rahaa, lahjakortteja,
pokaaleja, sponsoreiden tuotteita. Näiden yhdistelmä. Eniten hyötyä
on rahasta, jos conin budjetti vaan antaa myöten. Eurokankaan
lahjakortit ovat myös varsin oivallisia, mitään sellaisten
kauppojen lahjakortteja, joita ei ole kaikkialla Suomessa, ei kannata
hankkia. Pokaalit ovat halpoja hankkia ja näyttävät hienoilta
takanreunuksella. Neuvottele conin talousvastaavan (toivottavasti
tänä vuonna on sellainen) kanssa paljonko saat rahaa käyttöösi.
Palkinnot kannattaa hankkia esimerkiksi kuukausi aikaisemmin, ettei
jää ihan viime tippaan.
Palkintojenjako voidaan hoitaa
käytännössä heti kisan jälkeen (jolloin tuomaristo tarvitsee
ainakin sen 15 minuuttia harkita-aikaa, jonka ajaksi pitää keksiä
jotain ohjelmaa) tai päättäjäisissä, jolloin suosittelen taas
yhteystyötä kuvauspalvelun kanssa niin, että voittajien puvuista
saadaan kuva siltä varalta, että he itse ovat siviilivaatteissaan.
MUUTA
Apua ja mielipiteitä kannattaa kysyä
niin cosplaykisaajilta, muiden conien cosplayvastaavilta kuin oman
coninkin muilta ihmisiltä. Netti on myös täynnä kisaajien ja
conijärjestäjien kirjoituksia aiheista, niihin kannattaa tutustua.
Ehdottomana lisälukemisena suosittelen
seuraavia artikkeleita:
Minulta saa kysyä apua milloin vaan,
facebookissa tai meilillä tai miten vaan parhaaksi näet. Voin myös
antaa tarkempia tietoja vuoden 2012 kisasta jos tuntuu, että niitä
tarvitset. Tai esimerkiksi entisten tuomareiden yhteystietoja yms
löytyy miulta myös.
Onnea matkaan!
No comments:
Post a Comment
murheita, ideoita, ahdistuksen aiheita? antaapi kuulua vaan.