Aconin cosplayvastaavan testamentti

//Edit 2022. Teksti on nyt tosiaan vuosikymmenen vanha ja vaikka jotkin asiat pitänevät edelleen paikkaansa, iso osa ei. Eli lukeminen täysin omalla vastuulla!
 
ANIMECONIN COSPLAYVASTAAVAN TESTAMENTTI
Marraskuu 2012
Ilona
mp.edeae@gmail.com


MITÄ COSPLAYVASTAAVALTA VAADITAAN
Ensinnäkin cosplayvastaavalla olisi hyvä olla kokemusta erilaisista kisoista. Joko järjestäjänä, kisaajana, mammana tai muuten vaan paikalla olleena. Mikäli tätä kokemusta ei ole, pitää olla halukas tekemään paljon työtä ja kysellä paljon, selvittää millaisia erilaisia kilpailuja on olemassa, mitkä niiden hyvät ja huonot puolet ovat, mitä missäkin conissa suositaan ja miksi. Kaikkea ei kannata yrittääkään soveltaa omaan kisaansa, vaan karsia ja pähkäillä mikä voisi toimia.

Lisäksi tarvitaan hyviä hermoja, oma-aloitteisuutta ja uskallusta. Aikatauluista pitää pitää kiinni, sähköposteihin pitää vastata ajallaan ja puhelimellakin pitää uskaltaa soittaa. Cosplaykisan puolia pitää myös olla valmis pitämään vaikka kuinka olisi hienoa kunniavierasta tai muuta ohjelmaa, joka meinaisi mennä etusijalle. Cosplaykilpailut _ovat conien suosituinta ohjelmaa_ ja ansaitsevat siksi hyvän ohjelmapaikan, harjoitteluaikaa ja yleistä hyvää.


KISATYYLISTÄ

Animeconissa on viime vuotta lukuun ottamatta ollut aina lavajuoksukisa. Tarkoittaa siis mahdollisesta aloittelijat/kokeneet –jaottelua ilmoittautuneille ja noin 50 kisaajaan, jotka vuoronperään kävelevät lavan poikki, poseeraavat ja poistuvat. Pahimmillaan ei ole ollut edes mitään ennakkotuomarointia. Tällä kilpailumallilla on hyvänä puolena se, että se on nopea ja helppo järjestää ja siihen mahtuu paljon kisaajia. Siinäpä ne hyvät puolet olivatkin, koska tätä on kuolettavan tylsä seurata ja koska Musiikkikeskuksella on aivan upea lava, hieno tekniikka ja loistavat teknikot, on suorastaan synti ja häpeä jättää niitä käyttämättä.

TUOMAREISTA

Kaikki lähtee siitä, että cosplayvastaava miettii millaisen kisan tahtoo Animeconissa pitää. Vaihtoehtoja on vaikka kuinka paljon, mutta jos oletetaan että tahdot pitää kisan, jota edes jotenkin voidaan pitää hyvälaatuisena, on ehdottomana vaatimuksena etukäteistuomarointi. Kaiken muu voi sitten soveltaa, mutta kunnon tuomarit ja tuomarointi muualla kuin katsomosta käsin on avain kunnon kisaan.

Tuomareiden valinnassa suosittelisin toisaalta käyttämään vanhoja konkareita, jotka yleisesti tiedetään ja tunnetaan hyviksi tuomareiksi, mutta ottamaan mukaan myös uutta verta. 4 tuomaria on aika hyvä lukumäärä, viidellä varmistat ettei äänestystilanteessa tule tappelua. Jos päädyt pitämään esimerkiksi esityskilpailun erikseen eri päivänä, niin osa tuomareista voi olla samoja, osa eri kuin pukukisassa. Varsinkin uusien ja kokemattomien tuomareiden kohdalla mieti tarkkaan, että osaako tämä henkilö olla puolueeton, vaikka kisaamassa olisi se oma paras kaveri, tai tunnettu cosplayaaja tai vaihtoehtoisesti se suurin vihamies. Jos ei, niin sitten ei kelpaa tuomariksi.

Tuomareille voi joko antaa vapaat kädet tuomaroinnin suhteen tai antaa selkeät pisteytystoiveet (puvun toteutus 0-5 pistettä, materiaalien valinta 0-5 pistettä, peruukki 0-3 pistettä jne). JOS kisassa on esitys, sen osuus arvioinnista pitää olla selvillä sekä kisaajille että tuomareille etukäteen.


COSPLAYVÄNKÄREISTÄ

Itse tykkäsin valita omat cosplayvänkärini itse sen sijaan, että he olisivat tulleet yleisen vänkärihaun kautta. Riippuu taas täysin kisatyylistä miten paljon apujoukkoja tarvitset, minulla oli kuusi vänkäriä. Hommia mitä conin aikana pitää tehdä: kisaajien ilmoittautuminen, pukuhuoneiden kunnossa pitäminen, kisaajien kysymyksiin vastaileminen, takahuoneessa pukujen kanssa auttaminen, tuomarointiin ohjaaminen, lavan esittely, esitysharjoitusten aikataulusta kiinni pitäminen, kisan aikana lavalle ohjaaminen ja esimerkiksi proppien kanssa auttaminen.

Itse puhuin cosplayvänkäreistä, useissa coneissa on käytössä cosplaymammat, eli selkeästi tietty ihminen on vastuussa tietyista kisaajista ja he osaavat kääntyä tämän henkilön puoleen jos tarvitsevat apua. Esimerkiksi aloittelijoilla kaksi mammaa, kokeineilla kaksi mammaa jne. Mitä tiukempi aikataulu, sitä pienempi ryhmä kannattaa olla aina yhdellä mammalla.

Cosplayvänkäreillä pitäisi olla luotettavia, oma-aloitteisia ja auttamishaluisia. Ujoja tuppisuita, jotka ovat aina myöhässä tai jotka eivät uskalla korottaa ääntään takahuoneessa sen vertaa, että kisaajat kuulevat, ei kannata ottaa. Omia kavereita ja tuttuja kannattaa ottaa juuri näiden ominaisuuksien perusteella töihin, ota vain semmoisia kavereita, joihin oikeasti voit luottaa ja joille myös itse kehtaat sanoa, jos asiat eivät mene toivotulla tavalla ja pitää skarpata.

KISAAJIEN MÄÄRÄ JA KISAN FORMAATTI

Lavajuoksukisalla, jossa ei ole esitystä, voidaan hyvinkin ottaa sen 50 kisaajaa. Vuonna 2012 kisaajia (joille sallittiin myös esitys) oli 10+10+10 joka oli jo ehdoton maksimi yhteen kisaan. Jos jaat kilpailut useammalle päivälle (esim yksilöt lauantaina, ryhmä sunnuntaina tai sitten pukukisa lauantaina, esityskisa sunnuntaina tms) niin kisaajia voi ottaa enemmän. Tuomarit ja yleisö eivät jaksa seurata kilpailua, joka kestää yli kaksi tuntia putkeen.

Kuten taisin jo mainita, jos käytössä on esitys, niin määrittele selkeästi onko kyseessä pukukisa jossa esitys on vain lisäbonus (ei vaikuta arviointiin kuin ihan vähän, oli käytössä miulla aloittelijoiden sarjassa) vai pakollinen. Väännä tämä rautalangasta myös nettisivuille. Esityskisassa taas (mieluusti käytä nimeä ”Esityskisa”, esim ”skittikisaa” ei ymmärrä juuri kukaan) pääpaino on esityksellä (määrittele mitä tämä oikeasti tarkoittaa prosenteissa, 70-30 esitys-puku vai 90-10?)


TEKNIIKASTA

2013 ilmeisesti conin puolesta on tekniikkavastavaa, joka varmasti kertoa mihin kaikkeen Musiikkikeskuksen tekniikalla oikein pystyykään. Sujuva kommunikointi tekniikan kanssa on ihan ensiarvoisen tärkeää, joten tämä kannattaa selvittää ajoissa. Mitä on mahdollista tehdä, miten paljon tarvitaan harjoitusaikaa, milloin valotoiveet ja musiikit voisi lähettää tekniikalle (tai voiko niitä ylipäätänsä lähettää etukäteen vai tuotko ne itse conipaikalle) yms.


COSPLAYPAIKKALIPUT

Jos ja kun tahdotaan välttää jonottaminen, on paikkaliput ihan todella hyvä idea. Vuonna 2012 paikkaliput jaettiin cosplaypisteellä, johon myös kisaajat ilmoittautuivat, yhtä hyvin voisi jakaa vaikka infosta tai erilliseltä pisteeltä. Musiikkikeskuksella on valmiit hyvät numeroinnit, kun vaan pakkalipuista tehdään paremmat kuin tänä vuonna. Eli selkeästi rivi ja numero, sekä kummalta puolelta saliin mennään. Paikkaliput on käytössä myös Desuconissa ja Traconissa, joten ihmiset alkavat jo tottumaan niihin ja osaavat ne hakea. Ohjelmalehtisessä ja nettisivuilla kannattaa niistä kuitenkin mainita pariinkin kertaan. Neuvottele lippujen tekemisestä esim graafikon kanssa.


KISAILMOITTAUTUMISESTA

Kun kisaajien määrä ja kategoriat on päätetty, pitää kilpailuun ilmoittautuminen tehdä mahdollisimman helpoksi kisaajille. Jos omat koodaustaidot riittää, tai conissa on osaavaa väkeä, voi toki tehdä ilmoittautumislomakkeen itsekin. Jos ei, niin ainakin itse koin Kyuu Eturautin ja CFT:n tarjoaman tuen todella hyväksi. Heidän kauttaan saa siis lomakkeen, jota kautta ilmoittautua ja järjestelmän, josta tarkastella ilmoittautuneita, muokata tietoja yms.

Ilmoittautuminen ei mene automaattisesti kiinni kun tietty määrä kisaajia ilmoittautuu, joten siinä pitää vastaavan itse olla skarppina ja tarkastella miten nopeasti porukkaa on ilmoittautumassa ja laittaa sitten ilmoittautuminen kiinni kun tarpeeksi kisaajia on tullut. Itse otin pari ylimääräistä ilmoittautumista jokaiseen sarjaan, koska perumisia tulee aina.

Sovi Kyuun kanssa myös tarkkaan mitä tahdot hänen tekevän, jos tahdo tehdä esim postituslistat kisaajille itse ja tuomarointilomakkeet yms, ettei hän tee turhaa työtä. Kyuu lienee myös yhteyshenkilö kuvauspisteen suuntaan.

YHTEYDENPITO KISAAJIEN KANSSA

Osa kisaajista ei ota minkäänlaista yhteyttä cosplayvastaavaan ilmoittautumisen jälkeen. Osa lähettää sähköpostia viikon välein, lähettää musiikit kolmesti ja valotoiveet viisi kertaa. Tärkeintä on tarkkailla sähköpostia aktiivisesti ja vastata varsinkin niihin oikeasti kiireisiin ja ajankohtaisiin juttuihin ripeästi. Kirjoittaessa sähköposteja, varsinkin kaikille kisaajille meneviä infomaileja, on oleellistä että tieto on paitsi oikein, myös esitetty selkeästi. Eli oikeinkirjoitus kunnossa, jäsentely selkeää, tärkeimmät asiat mieluummin vaikka kahteen kertaan. Tätä ei voi korostaa riittävästi. Infoviestit antavat kisaajille sen kuvan, millaiseen kisaan he ovat tulossa.

AIKATAULUTUS ENNEN CONIA

Tee ainakin itsellesi selkeä aikataulutus ennen conia tapahtuvista asioista. Milloin tuomarit pitää olla kysyttynä. Milloin cosplayensiapupakit täydennettynä. Milloin ilmoittautuminen kilpailuihin aukeaa, milloin sulkeutuu (JA TÄMÄ TIETO NETTISIVUILLE MAHDOLLISIMMAN ÄKKIÄ), Milloin infomailit kisaajille. Milloin musiikit ja valotoiveet pitää olla lähetetty yms. Pidä tästä aikataulusta kiinni.
Esimerkkinä pätkä omasta aikataulustani vuodelta 2012:
  • Kilpailuun ilmoittautuminen aukeaa 1.6.2012
  • Ilmoittautuminen suljetaan 1.7.2012 tai kun täyttyy
  • 1.7.2012 infomaili kisaajille
  • 04.7.2012 Taustanauhojen ja muun esitysmateriaalin deadline.
  • 6.7.2012 toinen infomaili kisaajille.
Kommunikoi muun coniväen kanssa kuka hoitaa esimerkiksi kunniakirjojen tulostuksen, tuomarilomakkeiden tulostuksen ja kisaajanumerot. Nämäkin kannattaa hoitaa muulloin kuin ihan viimeisenä iltana.

PUKUHUONEET

Kellarikerroksessa on neljä pukuhuonetta, kaksi isoa ja kaksi pientä. Suosittelen ottamaan pienet pukuhuoneet kisaajien käyttöön kaiken varalta, jos isot pukuhuoneet ovat ihan tupaten täynnä. Ensiapupakkaukset pitää täydentää ennen conia (tarkistaa onko liimat kuivuneet, hiuspinnejä lisää yms) Pakkaukset löytynevät Lassilta.

TUOMAROINTITILA

Tähän ehdottomasti jokin parempi ratkaisu kuin aikaisempina vuosina, jolloin tuomarointi on ollu bäkkärillä samalla kun kaikki kisaajat ovat myös olleet siellä. Kellarikerroksessa, pukuhuoneiden lähellä on vaikka kuinka paljon toimistoja yms, joista varmaan voisi jonkin neuvotella tuomarihuoneeksi. Se olisi sopivan lähellä bäkkäriä ja pukuhuoneita. Käytte varmaan tutustumiskierroksella Musiikkikeskukseen jossain vaiheessa kevättä, ota tämä silloin puheeksi.

Tuomarit tarvitsevat sitten myös taukoja tuomarointiensa välissä. Ja ruokaa. Nälkäiset tuomarit on kiukkuisia tuomareita. Referenssikuvat kannattaa toimittaa tuomaristolle riittävän isoina tulosteina ja antaa tilaa muistiinpanoille myös. Tilassa kannattaa myös olla yksi tietokone, jolta voidaan katsoa lisäkuvia tai esimerkiksi värisävyjä tulosteita paremmin.

KISAN AIKATAULU

Kantapään kautta opin, että kisaa ei missään nimessä pidä aloittaa liian aikaisin, koska aina on ihmisiä jotka ovat vasta junalla tulossa conipaikalle kun pitäisi jo olla lavalla. Eli ideaali kisa-aika olisi varmaan klo 16. Osa tykkää vielä myöhemmästäkin. Ennen kolmea ei kannata aloittaa. Tällöin jää riittävästi aikaa pukujen vaihtamiseen, tuomarointiin ja valokuvaukseen.

Kisaajia kannattaa aikatauluttaa, niin että kaikki eivät joudu odottamaan koko aikaa tietyssä paikassa pitkiä aikoja. Esim viiden hengen porukoille tietty aika milloin tuomarointi alkaa, ihan yksittäisi tuomarointiaikoja on vaikea järjestää isommalle porukalle, mutta voi sitäkin testata.

Esimerkiksi: Coni aukeaa kello 10, kisaajien ilmoittautuminen aukeaa ala-aulassa. Kisaajat voivat mennä vaihtamaan pukujaan ja valokuvaan sitä mukaa kun saapuvat coniin. Kuvauspalvelulle toimitettu lista kisaajista, joten osaavat päästä heidät jonon ohi kuvaan. Klo 12 ensimmäiset tuomarointiin. Tuomarointiaika per kisaaja voi olla esim 5 minuuttia tai 3 minuuttia, sen mukaan lasketaan paljonko tähän pitää varata aikaa. Kisaajat siirtyvät suoraan tuomaroinnista lavaharjoituksiin ja sen jälkeen voivat mennä takahuoneeseen tai kiertelemään coniin. klo 15.30 kaikki kisaajat kokoontuvat takahuoneeseen. klo 16 kisa alkaa.

HARJOITTELU

Vuonna 2012 meillä ei ollut ollenkaan harjoittelua lavalla, ainoastaan noin 30 minsan aika, jolloin kisaajat pääsivät näkemään lavan. Tämä oli valitettavaa ja johtui ennen muuta Hopeanuolimusikaalin ja kunniavieraan lava-ajasta. Mutta varsinkin jos otat käyttöön kunnon esityskisan, niin pyri järjestämään harjoitteluaika tekniikan kanssa, testaamaan kaikki musiikit ja valot kertaalleen. Tähän pitää varata pari tuntia aikaa. Esimerkiksi niin, että kisaajat käyvät vuorollaan ensin kuvauksessa, siirtyvät tuomarointiin ja tuomaroinnista sitten harjoitteluun.

TAKAHUONETARJOILUT
Koska osa kisaajista ei kuitenkaan muista syödä ja jännittää ja verensokerit on alhaalla, kannattaa kisan takahuoneessa olla tarjolla ainakin mehua ja esimerkiksi keksejä. Näillä ei ole tarkoitus ihan koko päivän ruokaa kuitata, joten kilokaupalla ei ruokaa tarvitse hamstrata, sen verran kuitenkin että kaikille esimerkiksi keksejä riittää.

PALKINNOT

Vaihtoehtoja: Rahaa, lahjakortteja, pokaaleja, sponsoreiden tuotteita. Näiden yhdistelmä. Eniten hyötyä on rahasta, jos conin budjetti vaan antaa myöten. Eurokankaan lahjakortit ovat myös varsin oivallisia, mitään sellaisten kauppojen lahjakortteja, joita ei ole kaikkialla Suomessa, ei kannata hankkia. Pokaalit ovat halpoja hankkia ja näyttävät hienoilta takanreunuksella. Neuvottele conin talousvastaavan (toivottavasti tänä vuonna on sellainen) kanssa paljonko saat rahaa käyttöösi. Palkinnot kannattaa hankkia esimerkiksi kuukausi aikaisemmin, ettei jää ihan viime tippaan.

Palkintojenjako voidaan hoitaa käytännössä heti kisan jälkeen (jolloin tuomaristo tarvitsee ainakin sen 15 minuuttia harkita-aikaa, jonka ajaksi pitää keksiä jotain ohjelmaa) tai päättäjäisissä, jolloin suosittelen taas yhteystyötä kuvauspalvelun kanssa niin, että voittajien puvuista saadaan kuva siltä varalta, että he itse ovat siviilivaatteissaan.

MUUTA

Apua ja mielipiteitä kannattaa kysyä niin cosplaykisaajilta, muiden conien cosplayvastaavilta kuin oman coninkin muilta ihmisiltä. Netti on myös täynnä kisaajien ja conijärjestäjien kirjoituksia aiheista, niihin kannattaa tutustua.

Ehdottomana lisälukemisena suosittelen seuraavia artikkeleita:




Minulta saa kysyä apua milloin vaan, facebookissa tai meilillä tai miten vaan parhaaksi näet. Voin myös antaa tarkempia tietoja vuoden 2012 kisasta jos tuntuu, että niitä tarvitset. Tai esimerkiksi entisten tuomareiden yhteystietoja yms löytyy miulta myös.

Onnea matkaan!

No comments:

Post a Comment

murheita, ideoita, ahdistuksen aiheita? antaapi kuulua vaan.