Ilona Cosplayn 200. päivitys! Tutturuuuu, kakkua ja limpparia kaikille!
Jee jee! Kaapu-Nibutani jäi ompelupydälle ja lauantaina päälle vaihtui kesäisempi Nibsu. Eli Ichikan liivi pääsi uusikäyttöön. |
Kilometripäivitys tuloillaan, vapiskaa jo valmiiksi! Meinasin jopa
jakaa tämän kolmeen osaan; metaan blogaajana tapahtumassa olemisen
vaikeudesta, ilonAconista ja sitten Animeconin ohjelmasta, mutta
menköön nyt kaikki sulassa sovussa tässä yhdessä päivityksessä.
Blogaajana olemisen sietämätön vaikeus
Olin ensimmäistä kertaa tapahtumassa blogaajana, tai siis
ensimmäistä kertaa olin tapahtumassa ilmaiseksi siksi, että
lupasin kirjoittaa tapahtumasta blogiini. 15 euron säästö oli toki
yksi syy, miksi tahdoin leikkiä tutkivaa journalistia, mutta vielä
enemmän tahdoin haastaa itseni katsomaan conia erilaisesta
näkökulmasta. Coniraportteja toki kirjoitteleni lähes kaikista
tapahtumista missä olen, mutta tällä kertaa suhtauduin asiaan
vakavammin, kun oikeasti coniraportista sai palkaksi sen rannekkeen.
Kirjoittelin muistiinpanoja kynä sauhuten koko viikonlopun ja
kipitin ohjelmissa enemmän kuin pitkään aikaan missään conissa.
Tajusin viikolla ennen Animeconia, että pieni pääni tulee menemään
aivan kipeäksi tämän ”erilaisen näkökulman” takia. Nyt
ensimmäistä kertaa pysähdyin todella miettimään, millainen
coniraportti on hyvä, millaisen sepostuksen conin etenemisestä
tahdon kirjoittaa, mitkä asiat toisaalta kiinnostavat lukijoita ja
mitkä taas ovat sellaisia, että tahdon tuoda niitä esille,
kiinnosti ne sitten ketään tai ei. Kirjoitanko coniraportit kävijän
näkökulmasta, mietinkö miltä viikonloppu näytti sellaisen
ihmisen silmin, joka tuli paikalla muutaman ohjelman ja kavereiden
takia? Kerronko kaikki juorut, mitä järjestäjäpuolelta korviini
kantautui conin aikana, näkyivät ne sitten kävijöille tai ei?
Fiilistelenkö vain omia tuntemuksiani, jotka eivät välttämättä
mitenkään liity coniin tai siihen, miten sitä järjestettiin?
Tämmöisiä söpötyksiä löytyi portaikosta :3 |
Vai olenko kunnianhimoinen ja kirjoitan tästä kaikesta? Animecon ei
yleensä kerää palautetta juuri muuten kuin Anikin foorumeilla,
joka yleensä tuntuu täyttyvän lähinnä niiden kävijöiden
fiilismittaroinnista, joille conissa riittäisi, että on kavereita
ja suoja pään päällä jos sataa. Kun minulla kerran on
mahdollisuus kirjoittaa raporttia ja antaa palautetta, joka menee
syvemmälle conin rakenteisiin, kuin mitä ihan tavallinen kävijä
ehkä näkisi, käytän toki mahdollisuuden hyväkseni. Tekeekö se
minun palautteestani yhtään sen arvokkaampaa, tuskin. Onko kyseessä
edelleen vain yhden conikävijän tarinointi viikonlopustaan, no
oikeastaan kyllä.
Yleisfiilikset
Tiivistetysti voisi sanoa, että Animecon ei mielestäni juuri
parantanut viime vuodesta millään osa-alueella. Nyt kun ensimmäistä
kertaa Animeconin historiassa tekijätiimi ja kaupunki pysyivät
suhteellisen samana, olisi voinut toivoa näkevänsä suorastaan
harppauksia niillä osa-alueilla, joissa parannettavaa kaivattiin.
Toki esimerkiksi viime vuoden työvoimakuvioita oli tälle vuodelle
parannettu ja iltabileet olivat vielä huolellisemmin järjestetyt,
mutta siinäpä oikeastaan kaikki missä selkeästi näki
parantumista. Ei ollut kerta eikä kaksi, kun kuulin asian X olleen
edellisenä vuonna parempi.
Tiedotus, tiedotus ja tiedotus on edelleen asia, jossa
parantamisen varaa olisi reippaasti. Yksittäisinä esimerkkeinä
mainittakoon, että twitterissä ei kannata uutisoida mitään kello
vaille kolmelta aamuyöllä (ne twiitit voi muuten ajastaa, vilkaiskaas esim Hootsuite) ja miksi
ihmeessä animekonsertin biisilista julkaistiin ekana
irc-galleriassa? (Ja sielläkin vasta conia edeltävänä torstaina,
nettisivuille lista päivitettiin vasta perjantaina). Nettisivujen
päivitys oli ennen conia hyvin vaihtelevaa, ja ainakin minulle juuri
ne nettisivut ovat ensimmäinen paikka, josta haen tietoa.
Ohjelmalehteen viime päivityksessä kritisoimani ohjelmien
aakkostaminen oli onneksi korjattu, harmi että ohjelmalehtistäkin
vaivasi pieni hajanaisuus ja epäloogisuus.
Kuvailin näköjään bikinitytyjä pylvään takaa. Tai portaikon takaa. |
Musiikkikeskuksen ilmastointi pelitti ja ainakin itse vältyin
kaikilta saunafiiliksiltä tällä kertaa. Tykkäsin ohjelmasaleista
ja siitä, että niitä oli paljon. En edelleenkään tykkää
Musiikkikeskuksen rakenteesta, se on aivan liian sokkeloinen ja
monimutkainen, jopa minulle, joka kuitenkin olen hengannut siellä
enemmän kuin keskivertoconikävijä. En edelleenkään aina muista,
että mistä portaista pääsee kulkemaan ylös asti ja mistä päätyy
vain umpikujaan, takaportaissa hiippaillessa olin monta kertaa varma,
että olen eksynyt jo pois conialueelta. Kylttejä olisi
saanut edelleen olla huomattavasti enemmän, jokaisessa ovessa ja
käännöksessä.
Musiikkikeskus oli ajoittain aivan tukossa vaikka sää oli
suosiollinen eli iso osa ihmisistä ulkona JA lippuja oli useita
satoja vähemmän kuin vuosi sitten. Lämpiöstä tuli
sillipurkki aina kun
pääsalissa oli ohjelmaa alkamassa ja myyntipöytäsalissa
sai larpata silliä aina kun koetti kulkea sen läpi. Kaikissa
käymissäni ohjelmissa kyllä oli tilaa, yhtä vaille kaikissa
pääsin istumaan ihan tuolillekin. Mutta jatkoa ajatellen nykyinen
kävijämäärä on kyllä ehdoton maksimi, ellei sitten
tilankäytöllisesti keksitä muita ratkaisuja. Kuvittelenko vain,
vai tuntuiko viime vuonna väljemmältä? Pelisali taisi ainakin
silloin sijaita toisessa rakennuksessa, vähensikö se ihmismassaa
kuinka paljon?
Yläkerrasta löytyi aika paljonkin tyhjää tilaa, kun yhdistys- ja myyntipöydät oli siirretty muualle. |
Pukuhuoneet löytyivät samasta paikasta kuin vuosi sitten,
oli nostalgista katsella tuttuja ensiapupaketteja.
Silitysmahdollisuus taisi tänä vuonna puuttua kokonaan, tai
ainakaan siinä pukuhuoneessa, jossa itse kävin, sitä ei ollut.
Pukuhuoneet olivat yllättävän tyhjillään joka kerta kun niissä
piipahdin ja sotkuakin oli ihanasti varsin vähän. Lauantaina
pukuhuoneet menivät pois käytöstä pari tuntia ennen
Animekonserttia, kun orkesteri tarvitse tiloja itselleen. Tämä
olisi tietysti ollut kiva tietää etukäteen, vaihtelin sitten
vaatteet kertaalleen vessassa, mutta onneksi vessoja oli paljon ja ne
olivat myös tilavia. Naisten vessasta väliseinän poistaminen on
ollut muuten paras idea ikinä, vaikka miulla kestikin puoli päivää
tajuta, että siinä ei olekaan peili vaan reikä seinässä.
Kuvauspiste ulkona, ihanin idea ikinä! |
Muistan viime vuonna viettäneeni laatuaikaa ennen conia
kirjoittelemalla pienille paikkalipuille rivinumeroita. Toki
arvelin, että kukaan ei näin idioottia hommaa tänä vuonna joudu
tekemään, koska paikkalippujen koodaaminen niin, että niissä
olisi tulostusvaiheessa jo numero ja rivi, ei ole osaavalle ihmiselle
kuin muutaman minuutin homma. Ilmeeni kun paikkalippuihin oli tällä
kertaa pitänyt kirjoittaa käsin rivinumeron lisäksi vielä
paikkanumerokin... Ja että tätä ilmeisesti tehtiin vielä conin
aikana. Ei mikään ihme, että konserttilippujen myynti venyi ja
vanui. Harmi, että tästä tiedotettiin vain lapulla infon päällä
ja kuulutuksilla, jotka eivät kuuluneet luentosaleihin
ollenkaan ja muualle juuri niin huonosti kuin ihmismetelissä voi
kuvitella kuulutusten kuuluvan. Info-tv:t ehdottomasti conikäyttöön
ensi vuodelle.
Nämä muuten ihan oikeesti loppu nyt! Siis pipot, ei Yumi. |
Infon paikka oli tänä vuonna parempi kuin vuosi sitten,
jolloin se tukki kulkua myyntipöytäsaliin, mutta ei koko
narikka-alueen tukkiminen jonoilla, joista suurin osa ei tiennyt
saako mitäkin lippua mihinkin aikaan ja pitkääkö edes jonottaa,
mikään ihan täydellinen ratkaisu ollut. Jatkossa taas selkeästi
cosplaypiste erikseen, josta cosplayliput jaetaan kuten viime vuonna?
Suattaapi olla nimmarijono. Tai suattaapi olla jokin muu jono. |
Paikkaliput olivat toki siinä mielessä tänä vuonna fiasko,
että ne eivät lainkaan estäneet jonojen muodostumista, vaikka
käsittääkseni niitä käytetään juuri siksi, että kaikki lipun
saaneet tietävät pääsevänsä varmasti ohjelmaan, eikä mitään
jonotustarvetta tule. Sekä lauantaina että sunnuntaina
cosplaykilpailuihin muodostui todella pitkät jonot. Lauantaina olin
höpsö ja hengasin lämpiössä jonottamassa, sunnuntaina istuskelin
kaikessa rauhassa sohvilla siihen asti, että jonot olivat huvenneet
ja tallustelin vasta sitten saliin. Varsinaisesti conikävijöitä ei
tästä jonotuksesta edes voi syyttää, kun missään ei informoitu
moneltako saliin pääsee eikä jonoja edes yritetty purkaa, vaan
ainoastaan ohjailtiin. En mene vannomaan mikä Traconin käytöntä
on, mutta Desuconissa pääsalin ovet avataan aina 15 minuuttia ennen
ohjelman alkua, eli paikkalipussa ja ohjelmalehdessä ilmoitettu aika
on todella se hetki jolloin ohjelma alkaa, eikä se hetki kun ovet
aukeavat. Ilmeisesti ihmiset ovat tottuneet tähän ja siksi
hakeutuvat ovien luokse varttia vaille ja kun ovet sitten avataankin
vasta tasalta ja silloinkin päästetään vasta edelliset katsojat
ulos, niin jonojahan siitä tietysti tulee.
impstatus ja ilme sunnuntaisista jonoista |
Eli jonot saadaan kyllä vältetty sillä, että avataan salin ovet
ainakin se 15 minuuttia aikaisemmin. Huolehditaan siis, että
edellinen ohjelma ei veny vaan päättyy ajallaan ja varataan kunnon
tauko ohjelmien väliin. Ja kovaääniset JV:t sinne oville
ohjeistamaan.
Spoony taisi olla molempina päivinä syyllinen siihen, että porukka
poistui salista vasta tasalta, joten voin aasinsiltailla sanomaan
pari sanaa kunniavieraista. Spoony on ihana ja Benzaie myös,
mutta onko kummankaan paikka varsinaisesti animeconin kunniavieraana?
Viihdyttäviä heppuja molemmat ja varmasti he, ketkä nimenomaan
tulivat kunniavieraita katsomaan, nauttivat hommasta. Oikeastaan
sanoisin, että jos Kuopio vain olisi malttanut pitää tapahtumansa
nimenä Nekoconin, niin en ulisisi yhtään. Animecon kuitenkin
implikoi kummasti sinne animen suuntaan myös kunniavieraiden
ostalta. (Niin oikeesti oon vaan katkera kun en saanu herroja houkuteltua Villa Ilonaan saunomaan ja grillaamaan).
Ohjelma
Mistä päästäänkin varmaan kaikkeen muuhun ohjelmaan! Viime
päivityksessä kertoilinkin jo suunnitelmista, lopullinen oma
ohjelmakarttani näytti tältä:
Kirjoittelin luennoilla muistiinpanoja kynä sauhuten ja hyvä niin,
jälkikäteen näiden muistelu olisi ollut paljon vaikeampaa ilman
jotain tekstiä tukena. Tykkäisin käydä coneissa enemmänkin
ohjelmissa, mutta yleensä olen itse kisahommissa ja luentosalit
kutsuvat varsin harvoin. Nyt kävin luennoilla ja sain taas ihan
uutta tuntumaa siihen, miltä coni tuntuu tämmöisestä kävijästä.
Minä sain hengata kavereideni kanssa viikonloppuna conin
ulkopuolellakin, mutta ymmärrän kyllä jos kaukaa coniin tulleita
houkuttaa välillä luentosaleja enemmän nurmikkohengaus, jos se on
ainoa aika, milloin kavereita kunnolla näkee. Pidän itseäni aika
kriittisenä luentojen katselijana ja jaksan nillittää monista
jutuista, jotka eivät varmasti kaikkia kuulijoita ole häirinneet.
Animeconin ohjelmakartta oli minunlaiselleni animesta JA cosplaysta
kiinnostuneelle oikein kiva, katsottavaa löytyi. Yleisimmät
nillitykseni liittyvät esitysteknisiin juttuihin (jatkossa esim
ohjeet kaikille luennonpitäjille millaiset powerpointit kannattaa
tehdä?) ja ohjelman ja ohjelmakuvauksen ristiriitoihin.
Naisena Japanissa - Hanna-Pirita Lehkonen
Luennolle kipitin tyylikkäästi myöhässä ja istua nökötin
sitten lattialla, kun kaikki istumapaikat olivat täynnä. Vanhana
naistutkijana (no oikeasti vaan sosiologiaa oon lukenu mutta eikös
se melkein aina ole myös/vain naistutkimusta) aihe kiinnosti minua
kovasti.
Luennon varsinainen punainen lanka jäi minulta kuitenkin hiukan
hämäräksi, osittain siksi, että en hahmottanut luennon
rakennetta. Niin kauniita kuin kuvat japanilaisista naisista
olivatkin taustalla, jäin ehdottomasti kaipaamaan kunnon slaideja,
joihin pääkohdat olisi selkeästi kirjattu ylös. Minulle kuulijana
auttaa kuuntelemista ihan älyttömästi, että näen milloin
luennoitsija siirtyy asiassa eteenpäin, että luennolla on jokin
rakenne. Se ei tarkoita, että kaikki käsiteltävät asiat on
kirjoitettava dioille, ei todellakaan, eikä kaikkea dioilla lukevaa
ole tarkoitus vain lukea ääneen, mutta jos teksti puuttuu kokonaan
ja jos kuviakaan ei vaihdeta loogisesti silloin kun aihe vaihtuu,
niin minun ainakin on äärimmäisen vaikea keskittyä. Kaipaan
rakenteita ja suunnitelmallisuutta, eikä minulle riitä, että
luennoitsijalla on rakenne itselleen selvillä, tahdon nähdä sen
myös.
Aiheena japanilainen naiseus on todella laaja, ja itse olisin ehkä
nauttinut enemmän tarkemmin rajatusta aiheesta, johon sitten olisi
syvennetty vielä perusteellisemmin. Nyt koko paketti historian
havinoista nykypäivän animen naiskuvaan tuli aika tiheällä
tahdilla.
Olisin myös kaivannut hiukan jämäkämpää argumentointia ja
jokainen ”no tätä en oikeastaan tiedä” -lause särähti
korvaani. En tiedä onko se oma kiinnostukseni aiheeseen, mutta
idolitytyjen päänajelut tai yurin ja yaoin naiseutta ja mieheyttä
samaistumisen kautta toisintavat aspektit olivat aika
itsestäänselvyyksiä ja lopun lyhyt heitto animen naishahmojen
suuntaan sai lähinnä kulmakarvani kohoamaan. Jos luennoitsija ei
ole laajasti tutustunut animeen, voiko todella sanoa millaista
naiskuvaa kaikki anime viestittää? Näin rankka yleistys ei
varmasti ollut luennoitsijan tarkoitus, mutta sellainen kuva
”hyviäkin naishahmoja kohdellaan aina vain tissiparina”
-näkökulmasta jäi.
Cosplay-esiintymistä aloittelijoille - Violetta
Marin
En toki miellä itseäni aloittelijaksi, mutta odotin mielenkiinnolla
mitä sanottavaa cosplayesiintymisestä on luennoitsijalla, jonka oma
kokemuspohja ei ole cosplaykisoista vaan teatterin puolelta. Oikein
hyvinhän nuo niksit ja kikat siirtyivät cosplaylavoille ja
jännityksen poistamisesta tuli paljon hyvää asiaa. Jos edellisellä
luennolla ahdistuin tekstien puutteesta, olisin nyt karsinut tekstejä
aavistuksen verran ja korvannut kuvilla, mutta toisaalta ensimmäisiä
kertoja luentoa pitävälle tekstit toimivat hyvänä turvana.
Rakenteen puolesta olisin ehkä jäänyt kaipaamaan vielä hiukan
selkeytystä. Harmi, että jouduin lähtemään heti varsinaisen
luento-osuuden jälkeen pois varmistelemaan, että sain cosplaykisaan
lippuja, olisi ollut mukava olla seuraamassa myös kysymyksiä ja
vastauksia. Lavalla eläytymistä ja sen merkitystä kaikissa
kisoissa, myös niissä missä vain kuljet lavan läpi, ei voi
koskaan tarpeeksi korostaa. Vaikka lavajuoksu ei edes vaikuttaisi
tuomarointiin, voit ainakin eläytymiselläsi antaa yleisölle jotain
katsottavaa.
Ainoita asioita, mistä olen selkeästi eri mieltä, on mikkien
käyttö lavalla. Tykkään 99% tapauksista aina enemmän
taustanauhasta ja kunnollisesta lipsynkkaamisesta, kuin mikkien ja
oman äänen kanssa pelleilystä. (se yhden prosentin poikkeus on
esimerkiksi Desun esityskisan voittaja) Headset-mikkejä ei kaikissa
kisoissa ole mahdollista käyttää tai ainakaan treenata kunnolla
ennen edistystä ja kapulamikit on aika karmivia, jos oikeasti et
lavalla esitä mikki kädessä olevaa hahmoa. Lipsynkkaamisen voi
tehdä myös todella hyvin. Performanssitaide olisi ehkä tarvinnut
vielä aavistuksen avaamista ja esimerkkejä miten sitä voisi
cosplayesityksissä käyttää hyödyksi. Luennoitsija selvästi
tiesi mistä puhui ja kun alun anteeksipyytelevästä fiiliksestä
päästiin eroon, oli luentoa oikeasti mukava seurata. Virheistä ja
mokaamisesta puhuttiin ehkä aavistuksen liian monessa kohtaa, niin
tärkeää kuin sen viestittäminen onkin, että mokaaminen ei ole
maailmanloppu ja siitä pitää vaan jatkaa, niin ei niistä
virheistä tarvitse ihan jokaisessa välissä muistuttaa.
Käyttäisikö kuningatar tätä? - Kankaat cosplayssa
- Iris Rönkkö
Esitysteknisesti Iristä voisi kuunnella loputtomiin, ammattitaito
tulevalla opella kyllä näkyy. Itse tykkään märehtiä välillä
turhankin syvällisesti materiaalivalintoja (muussakin kuin
kankaissa) ja sitä, miten ne heijastavat sarjaa ja hahmoa, joten oli
kiva kuunnella pohdintaa siitä, miten kangasvalinnoilla voi osoittaa
hahmotuntemusta tai hahmoa kohtaan tuntemaansa kiinnostusta, vaikka
referenssikuvassa kangas aina näyttääkin virheettömän
saumattomalta muovilta. Toki tässä riippuu onko tekemässä
kisapukua vai ei, väitän että suurin osa tuomareista katsoo
kankaita sen mukaan näyttävätkö ne referenssikuvan mukaisilta
väriltään ja ominaisuuksiltaan sen sijaan, että jakaisivat
kisaajan intohimon selvittää onko ko. maailmassa kangasteollisuutta
tai öljyä. Tämän Iris hyvin toikin esille heti luennon alussa,
että luentoa ei kannata ottaa miksikään ehdottomaksi ohjenuoraksi.
Varsinaisesti sen kummemin uutta asiaa luento ei tarjonnut ja jäin
miettimään vastasiko se oikeastaan ohjelmakuvaustaan. Ainakin
yleisökysymysten perusteella osa varmaan oletti luennon keskittyvän
enemmän konkreettisesti kankaisiin ja niiden ominaisuuksiin. Ainakin
oikein hyvä Eurokankaan uhrit -tukiryhmä saatiin koottua ja yleisö
varmaan rohkaistui nyt viettämään kangaskaupassa pidempiä aikoja
ihan vaan hiplaamassa kankaita sen sijaan, että pitäisi ostaa sitä
ensimmäistä mitä myyjä tarjoaa.
Animekonsertti
Viime vuoden huippujuttu Animekonsertti ei valitettavasti yltäny
yhtä upealle tasolle tänä vuonna. Euron hintaisilla paikkalipuilla
käsittääkseni varmistettiin, ettei kukaan hakenut paikkalippua
huvikseen ja jättänyt sitten tulematta, mikä on ideana oikein
hyvä, vaikka en kyllä muista, että viime vuonna tyhjiä paikkoja
olisi salissa ollut muutamaa enempää, vaikka liput olivat ilmaisia.
Valitettavasti konsertin parhaat biisit olivat kierrätetty viime
vuodelta, uudet biisit tai vähintään niiden sovitukset olivat aika
mitäänsanomattomia. Tai tuntui, että nyt jäi käyttämättä
paljon potentiaalia, mitä kaupunginorkesterissa on. Ei jokaisen
biisin tarvitse olla eeppisen mahtipontinen tykitys, mutta niitä
saisi olla edes joitain. Ja oikeasti klassikkobiisejä kiitos lisää.
Orkesteri soitti kyllä upeasti, kuten aina, mutta ehkä olen turhan
tottunut klassisen musiikin (live)kuuntelija, että jaksaisin olla
ihan fiiliksissä pelkästään teknisesti upeasti soitosta.
Katsomo oli täynnä fiksuja ja filmaattisia korkeakulttuuriharrastajia. |
Niin ja ne videot. Näin tasokkaan esityksen taustalla ei pitäisi
pyöriä epämääräisen mittaisia, ilmeisesti suoraan youtubesta
napattuja, rakeisia ja laadultaan vaihtelevia videoita. Joko jätetään
videot kokonaan pois häiritsemästä, tai tehdään ihan kunnolliset
ja laadukkaat videot. Biisilista julkiseksi riittävän ajoissa ja
vähän erilainen amv-kilpailu conikävijöille? Tee paras
taustavideo biisille X niin se esitetään konsertissa?
Sit oli lisäohjelmana vielä tämä huippujännä korismatsi. Leikin superliikunnallista. |
Minä, isä, äiti ja hassu harrastukseni
cosplay -paneeli - Miro Jukka, Sofia Flinck, Krista
Kokki ja Noora Lindén
Sunnuntaina oli vakaana aikomuksena lähteä kuuntelemaan joko
pianokonserttia tai conitealuentoa, mutta Villa Ilonan siivous ei
antanut armoa ja ehdin vasta cosplaypaneelin aikaan conipaikalle.
Aihe oli minun mielestäni aavistuksen vaikea ja sanoisin melkein,
että sen käsittely olisi ollut helpompaa yhden miehen tai naisen
showna paneelin sijaan. Turhan vakavasti aihetta ei puheohjelmana
kannattaisi mielestäni käsitellä, syväluotaava analyysi
cosplaysta harrastuksena ja harrastamattomien ihmisten, oli ne
sukulaisia tai jotain muita, suhtautumisesta sopisi paremmin
blogitekstiksi.
Ohjelmasta paistoi pieni viimeistelemättömyys ja kuten aina jos
yleisöä kannustetaan olemaan mukana, paneelin ohjailemisen kanssa
saisi olla hyvin jämäkkänänä, että homma pysyisi suunnitellulla
kurssilla. Ohjelma oli kyllä viihdyttävä ja yleisö selvästi
nautti, kun pääsi kertomaan omia traumojaan tai ilojaan
vanhempiensa suhtautumisesta, itseäni tarinat eivät ihan kauheasti
kyllä kiinnostaneet ja puheenvuorojen pituus riipi hermojani, mutta
ehkä se olin vain minä.
Ainoa enemmän häirinnyt seikka oli se turhan tavallinen taustasävy
ja fiilis siitä, että cosplay olisi jotenkin nolo harrastus, jota
pitää piilotella joko vanhemmilta tai työpaikalla tai että se ei
olisi ns oikea harrastus. Tätä taustasävyä kuului sekä yleisön,
että panelistin puheissa. Ilmeisesti päinvastainenkin kanta onneksi
oli paneelissa tarkoitus tuoda esille, mutta aika loppui kesken. Ehkä
kirjoitan ylistyksen cosplaylle itse joskus vielä blogiin. Oli kiva
huomata, miten paljon mukavampi Miroa oli kuunnella nyt verrattuna
takavuosien ohjelmiin, kuuntelisin uudestaankin.
Lapsuuteni Candy Candy - Ninni Vidgren
Jo toinen ohjelma, jossa powerpointteja ei käytetty lainkaan
hyödyksi vaan saimme tuijotella koko luennon ajan yhtä söpöä
kuvaa Candystä. Aivan yhtä vaikeaa oli nyt pysyä mukana luennon
rakenteessa, arvailla milloin siirrytään aiheesta toiseen tai
ennakoida mitä ehkä olisi tulossa seuraavana kuin Naisena
Japanissakin luennolla. Luennoitsijaa oli kuitenkin todella
miellyttävä kuunnella ja saliin oli löytänyt varsin mukava määrä
Candystä kiinnostuneita, joista suurin osa oli nähnyt sarjaa sekä
suomeksi että japaniksi.
Alun tiivistys sarjan tapahtumista oli hyvä, tosin minusta se olisi
voinut olla vaikka vieläkin tiiviimpi, sillä luennoitsijalla oli
hyviä ja perusteltuja mielipiteitä ja pohdintaa niin sarjan
yhteiskunnallisten erojen korostamisesta, Candystä vahvana
naishahmona, sarjan poikien eroista toisiinsa nähden ja sarjan
kristillisyydestä. Pohdinta olisi saanut mennä vielä aavistuksen
syvemmälle, kun kuulijakunnalle aihe kuitenkin oli tuttua, jotkin
kohdat jäivät vähän pinnallisiksi raapaisuiksi. Esimerkiksi
sarjan kristillisyyttä olisi voinut hyvinkin pohtia pidempään, kun
kyseessä kuitenkin on japanilainen teos, joissa kristillisyydelle
annetaan usein hyvinkin jänniä aspekteja.
Koko sali kieriskeli naurusta dubbausesimerkkien kohdalla ja
muutenkin yleisö tuntui viihtyvän. Mutta ei aloiteta koskaan
luentoa ”Moi olen Nönönöö ja olen maailman huonoin
animeharrastaja, mutta tulen kertomaan teille...” jooko? Kaikki
rakkauteni kyllä luennon alun pyynnöstä laittaa puhelimet
äänettömälle.
Sunnuntainen Mori Summer ja sateinen Kuopio. Olin aavistuksen hämmentynyt, että yksi ihminen pyysi ihan kuvaakin. |
Päättäjäiset
Päättäjäiset jättivät niin pahan maun koko tapahtumasta, että
ei ollut tosikaan. Näytti siltä, että päättäjäisiä ei oltu
suunniteltu lainkaan. Edes slaidia, missä olisi seuraavan Animeconin
päivämäärät, ei oltu tehty. Miksi oli tarpeellista luetella
loppu vuoden tapahtumia ilman mitään sen kummempia infoja? Miksi
vastaavat (eikä edes kaikkia) piti tuoda lavalle ja antaa jokaiselle
mahdollisuus kiitellä kumminkaimanserkkujaankin ja miksi, oi miksi
niitä yleisön taputuksia ja kiitoksia piti kerjätä? Minusta on
ihan kiva, jos vastaavaporukka kutsutaan lavalle sanomaan
kollektiivinen kiitos kävijöille ja sitten pois. Nyt homma vaan
levisi käsiin, aivan varmasti joku oleellinen toimija unohdettiin
kiitellä ja koko hommasta jäi aavistuksen se marttyyrikaiku,
”katsokaa nyt miten paljon olemme tehneet töitä, antakaas nyt
vielä vähän aploodeja”. Yleisö ja kävijät kiittävät, jos
siihen on aihetta, älkää kerjätkö sitä kiitosta itsellenne tai
kanssavastaavillenne. Eikä toisaalta pääsalin lava ole myöskään
paikka, jossa tahdon vastaavien selittelevän omia virheitään tai
korostavan kokemattomuuttaan. ”Kiitos ja heippa” on se varmin
paketti mitä siellä kannattaa sanoa.
Päättäjäiset kokonaisuutena olivat todella myötähäpeää ja
kiemurtelua aiheuttanut kokemus, joka oli niin antiklimaattinen
päätös conille kuin olla ja voi. Jo pelkkä taustamusiikki olisi
tehnyt paljon, nyt kuuli hakaneulan tippuvan kun yleisö oli hiljaa
niin manga-julkistusten kuin Traconin iltabileuutistenkin kohdalla.
Mutta jos päättäjäiset alkavat sillä, että pääjärjestäjä
lampsii lavalle, niin eipä siinä yleisöllekään tule kovin
spektaakkelimaiset fiilikset, eikä mitään syytä olla erityisemmin
mukana hommassa. Onneksi Reapers gamen loppushow oli lyhyt, olin
valmis pakenemaan paikalta jo siinä vaiheessa.
Cosplaykilpailut
Vuosi sitten vastasin itse cosplaykisojen järjestämisestä
Animeconissa, joten tämän vuoden kisojen seuraamiseen liittyi
tietysti erilaiset fiilikset kuin jonkin satunnaisen conin kisojen
kyyläämiseen. Jätin Animeconin vuosi sitten taakseni, koska
tahdoin keskittyä tekemään samaa hommaa täysillä Desuconissa.
Miusta pyörää ei kannata keksiä uudestaan ja on aina ikävää,
jos seuraavan vastaavan perehdytys jää esimerkiksi kokonaan
tekemättä. Perehdytyksen voi toki hoitaa väärinkin niin, että
pakottaa seuraajansa toimimaan samalla tavalla jatkossakin ja estää
kaiken kehityksen, mutta tämä taitaa olla harvinaisempi tapaus.
Jätin jälkeeni pari sivua ohjeistusta ja auttelin parin kysymyksen
muodossa pitkin vuotta. Sikäli kuin jotakuta kiinnostaa lukea mitä
ajatuksia jätin jälkeeni, lisäsin tekstin tänne: Animeconin cosplayvastaavan testamentti Suurin osa
ohjeistuksesta on aivan suoraan sovellettavissa muihinkin coneihin
eikä tuossa mitään niin huippusalaista ole, ettenkö voisi sitä
jakaa. Muutaman kanssa oli conissa puhetta, että pitäisi kirjoittaa
jokin opas cosplaykilpailuiden järjestämiseen, lukaiskaapa tuo ja
Konamin tekstit (joihin löytyy linkki tuolta) ja kommentoikaa
pitäisikö noiden lisäksi vielä jakaa tietoutta.
Olen aikaisemminkin kirjoittanut cosplaykilpailuista aika terävää
kritiikkiä ja muistutan jälleen, että tässä ei ole mitään
henkilökohtaista. Toivoin, että kisat sujuisivat mukavasti. Harmi
vaan, että eivät oikein sujuneet.
Sivusta seuranneena esimerkiksi kisoihin ilmoittautuminen ei mennyt
ihan nappiin, kun ilmoittautuminen hoidettiin pelkällä
sähköpostilla ja alunperin ohjeetkin olivat varsin puutteelliset.
Ennen varsinaista conia älähdinkin jo mielestäni käsittämättömästä
keksinnöstä vaatia kisaajilta edistymiskuvia puvuistaan (lue
päivityksestä tarkemmat fiilikset, mutta lyhyesti nimenomaan
Animecon on miusta viimeinen coni, johon tätä kannattaa testata) ja
mietin miten tämä toivomus/vaatimus edistymiskuvista tulisi
näkymään esimerkiksi kilpailijoiden määrässä. Ilmeisesti
osalle kisaajistakin oli epäselvää, mitä tapahtuu jos kuvia ei
toimita, mikä ei ollut ihme, kun siitä ei esim nettisivuilla kerrottu tarpeeksi selvästi mitään. Yksilökisa meni ilmeisesti kuitenkin täyteen ja
vaikka kuulinkin pikkulinnuilta jupinaa järjestelyistä ja
tiedotuksen hitaudesta, odotin mielenkiinnolla varsinaisia
kilpailuja.
Lauantaina jonotin saliin kauemmin kuin cosplaykilpailu kesti. Tulin
siis varttia vaille olettaen, että ovet aukeasivat silloin, kisa
alkoikin siitä vasta 30 minuutin päästä ja 25 minsaa myöhemmin
kävelin jo ulos salista. Viiden aloittelijan ja yhdeksän kokeneen
lavajuoksukisa, jossa ei edes haastateltu kilpailijoita millään
tapaa, sai minut lähinnä kysymään itseltäni, antaako tällainen
kilpailu yhtään mitään yhtään kenellekään. Minulle katsojana
tuli vain paha mieli. Ymmärrän lavajuoksukilpailut siinä
tapauksessa, että ne ovat jonkin toisen kilpailun ohessa
(esimerkiksi Traconissa) tai jos niissä kisaajia on selkestä
enemmän. Jos ymmärsin oikein (kuulopuheet on parhaat ja arvailu),
kisaajia oli alunperinkin otettu mukaan vain 10 sarjaansa, mikä on
todella vähän. Peruuntumisia tulee aina, tällä kertaa ilmeisesti
jopa yllättävän vähän, joten tämmöinen tynkäkilpailu olisi
ainakin vaatinut haastattelukysymykset osakseen.
Yleensä kaikkien muiden paitsi Rimpun cosplayjuonnot aiheuttavat
minulle myötähäpeän tunteita, jos juontaja yrittää vetää
jotain roolia. Vaikka Narudossun juontotyyli vaati hetken totuttelua,
ei se ollut ollenkaan niin paha kuin aluksi pelkäsin. Istuin itse
yhdeksännellä rivillä ja muistin taas, miten erilaiselta puvut
näyttävätkään yleisöstä kuin tuomarointihuoneessa, saati
sitten miltä ne ovat näyttäneet parven perukoilta katsottuna.
Kummankin sarjan top kolmoset olivat kuitenkin aika selkeitä
lauantaina, vaikka yksityiskohtia ei kyllä piilarisilmillä
saanutkaan tihrustettua kunnolla. (Kiitos ja ylistys kuvauspalvelun
kuville, joista pääsee syynäämään jokaisen roikkuvan
langanpätkäkin!)
Sunnuntaisen esityskisan sijoittuneet oli vielä helpompi arvata, sen
verran selkeästi kolme parasta esitystä erottuivat edukseen.
Edellisestä päivästä oppineena en jonottanut saliin ollenkaan ja
sivuparvelta kisaa oli kiva seurata. Tai oli siihen asti, että aloin
kiemurtelemaan aivan liian pitkässä juontointrossa, kun en kokenut
mitenkään hauskana tai tarpeellisena kuulla nippelitietoja
tuomareista. Esityksiä kyllä oli hauska seurata ja esiintyjiltä
kysytyt kysymykset saivat tosiaan toivomaan vastaavia myös edellisen
päivän kisaan, kun juontaja osasi kysyä ne niin hyvin. Esityksissä
oli aivan ihanasti variaatiota, niin monenlaista esitystä, niin
erilaisia ideoita ja toteutuksia. Toki esiintyjiä oli aika vähän,
mutta esitysten laatu oli hyvää ja taputtelin käsiäni oikein
tyytyväisenä kun viimeinen esiintyjä poistui lavalta.
Sitten tuli lause, joka sai pääni kohtaamaan edessäni olevan
puulaudan suhteellisen nopealla tahdilla ”Kuulin tänään, että
palkintoja ei jaetakaan päättäjäisissä, vaan tuomaristo menee
miettimään nyt ja minun pitäisi viihdyttää teitä sen aikaa.”
...siis mitä? On ihan ok jakaa palkinnot heti ja varata vaikka se
15-20 minuuttia (se on suunnilleen aika, jonka esim ECC-tuomareille
annan harkintaa varten) väliaikaohjelmaa kuten tanssiesitystä tai
hätätapauksessa vaikka Animeconin mainosvideoita tai stand-uppia,
jonka joku on suunnitellut etukäteen. Ei ole ok keksiä muuttaa
aikataulua samana päivänä ja heittää juontajaa kylmiltään
viihdyttämään yleisöä ennalta määrittelemättömäksi ajaksi.
(EDIT: lukaisin juontajan oman kommentin anikista, eli ihan
kylmiltään hommaan ei sentään heitetty. Sellainen kuva yleisölle
kyllä sunnuntaina jäi).
Pakko antaa kaikki kunnia Narudossulle
siitä, että pystyi vetämään niinkin hyvää viihdykettä,
onneksi Henki oli hahmona sekä tunnettu että selvästi juontajalla
hallussa, että viihdyttävää materiaaliakin tuli. Tuskaista se
odottelu silti oli, varsinkin kun en voi ymmärtää miten
tuomaristolla saattoi mennä niin kauan päätösten julkistamiseen.
Kaipa hekin tiesivät, että siellä pahimmillaan koko suuri sali on
hyvin kiusaantuneena vain odottamassa tuloksia. Lauantaina tulokset
lueteltiin ilman mitään perusteluja, miksi sunnuntaina piti käyttää
aikaa niiden rustaamiseen, kun oikeasti oli kiire? Vartin kiemurtelun
jälkeen tulokset kuitenkin julkistettiin ja saatoin huokaista
helpotuksesta.
Cosplaykisoja oli jännä seurata katsojana, kun en muista edes
edellistä kertaa, että en olisi ollut bäkkärin puolella
pyörimässä jostain syystä. Hyvänä puolena sanottakoon, että en
pitkästynyt missään vaiheessa. Tahdoin kyllä paeta paikalta ja
itkeä ääneen, mutta en pitkästynyt. Toivon, että
takahuonepoppoo, kisaajat ja tuomarit antavat omaa palautettaan,
jotta cosplayvastaavalla (aikoo hän sitten itse jatkaa tai antaa
homman eteenpäin) on mahdollisuus kehittyä entisestään. Eihän
nämä kisat katastrofi olleet ainakaan katsojien
näkökulmasta, varmasti huonompiakin on Animeconin historiassa
nähty, mutta kehittämisen varaa on paljon ja se mitä pikkulintuset
laulelivat kisaajien suunnalta, antaa ymmärtää että erityisesti
tiedotuksessa on skarppaamisen varaa.
Lopuksi:
Yleensä conifiilikseen liittyy aina hyvin paljon coniin
liittymättömiä juttuja. Jos cossipuku on ahdistava tai ei tunnu
hyvältä, jos juuri on eronnut poikakaveristaan, riidellyt
kavereiden kanssa, nukkunut huonosti, joku kommentoi pukua ikävästi
tai jokin muu asia painaa mieltä, heijastuu se usein siihen, että
coninkin pienet vastoinkäymiset tuntuvat suuremmilta ja kaikki on
vähän ikävää. Minulla oli Animeconin ohella tai siitä
huolimatta kesän upein ja paras viikonloppu ja kaikki viikolla ennen
conia olleet mahdolliset derppaukset unohtuivat viimeistään
perjantaina, kun Villa Ilona täyttyi ihanista ihmisistä. Ilmeisesti
ruusunpunaiset lasit eivät kuitenkaan toimi niin, että olisin
rakastanut Animeconia kaiken muun maailman ja ihmisten ohella.
Animecon oli ”ihan kiva”. Varmasti kävijälle, joka kaipaa
kevyttä ohjelmaa, kavereita ja nurmikentän, se oli oikein loistava
kokemus. Paikoilleen asettuminen Kuopioon mahdollistaisi nyt
kehittymisen paljon ”ihan kivan” yläpuolellekin, jos
järjestäjäporukalla vaan on uskallusta ja kunnianhimoa lähteä
kehittymään. Kaikkien ernujen entrylevel -tapahtumana Animecon ei
tule enää toimimaan menneiden vuosien tapaan, koska Kuopio ja koska
liput tulevat varmasti jatkossakin myymään loppuun, joten nyt
viimeistään pitäisi pohtia millaista tapahtumaa kalakukkojen
katveeseen halutaan rakentaa. Alustavasti vaikuttaa ainakin siltä,
että palautetta ollaan paljon halukkaampia ottamaan vastaan ja
kuulemaan kuin menneinä vuosina, joten käykääs kaikki conissa
olleet kirjoittamassa omia fiiliksiänne anikiin tai fiilistelkää
muiden blogipäivityksillä käymällä ani.mulla.
Pitsu oli conin jälkeen taas paras. Ja seura. |
Ilona
ps.
IlonAcon
5/5, järjestäisin uudestaan. 22 ihmisen majoittaminen ja tuplaten
tuon määrän viihdyttäminen oli parhautta. IlonAconin ongelmana
taitaa olla vaan nyt liika suosio, conipaikan rajoitteet tulee jo
vastaan ja ensi vuonna varmaan pitää ottaa kävijät hakemuksille
sisään. En oikeasti pysty edes kirjoittamaan mitään fiksua
viikonlopun tästä puolesta, koska alan vollottamaan. Olitte ihania,
kiitos että teitte minulle kesän parhaan viikonlopun ♥ ,___, ♥
Hmm, alunperin meinasin kirjoittaa ohjelmakuvaukseeni myös mitä ohjelma EI tule sisältämään, mutta jätin moisen negistelyn pois. :D Olisi vissiin pitänyt laittaa, mutta yritin olla turhan tiivis. Noo, ensi kerralla paremmin.
ReplyDeleteJa IlonAcon ;____; best con ;_____;
Tulipas paha mieli kun luki tätä ):
ReplyDeleteIlona Cosplay - aiheuttamassa pahaa mieltä ja pettymyksiä puuttuvien pyllykuvien takia jo 200. päivityksen ajan!
DeleteUskomattoman iso postaus, jossa oli hyviä pointteja tapahtumasta. Olin itse asiassa huomannut suurimman osan näistä "parannettavista" sekoista itsekin. Itse nautin tapahtumasta ulkoa käsin, koska sisällä tuli aina melkein hiki otsalle ja pelkäsin että meikit lähtee XD. Tuleeko vielä jostain tapahtumasta samanlainen postaus??
ReplyDeleteBtw. tykkään lukea sun blogia, koska niissä on paljon sellaisia pointteja joita jotkut eivät uskalla ihan noin vaan sanoa. Joten hienoa että negatiiviset asiatkin tuodaan ASIALLISESTI esiin. *thumbs up*
Oi kiitos, olipas kivaa lukea tämmöinen kommentti. Pitäisi varmaan käydä useamminkin coneissa "vain" kävijänä, että voisi kirjoittaa päivityksiä conista kokonaisuutena, jos suurin osa conista menee kisatakahuoneessa, niin ei paljon pysty ohjelmista blogaamaan. Mutta ehdottomasti pyrin vastaavia kirjoituksia toimittamaan jatkossakin :3
Delete