Showing posts with label Hana. Show all posts
Showing posts with label Hana. Show all posts

9 June 2013

Jos nyt ihan oikeesti ne desusuunnitelmat

Desuviikko alkaa huomenna ja oma nokka ja auton kokka suuntaa kohti Lahtea torstaina. Eli tehokkaita cosplaypäiviä ja öitä on jäljellä vielä kolme kappaletta, joihin kyllä mahtuu muun muassa allekirjoittaneen vanhenemispäivä ja häkellyttävän paljon muutakin kalenterintäytettä. 

Eli siis kyllä ja jup juu, täällä alkaa olla jo vähän semmoinen pukupaniikki päällä! Tai jos ei ole, niin koetan lietsoa itseäni vähän siihen suuntaan, että ehkä vahingossa saisin jotain oikeasti tehtyäkin! Tässä päivityksessä saatte aivan surkeita kännykkäkuvia kaikista puvuista, joiden olettaisin olevan valmiina viikon päästä. Alle viikon päästä. Siis ihan parin päivän päästä. Kohta. Apua.

Ensin voisin luetella mitkä puvut jäävät desukelkasta varmasti pois. Onashia ja Mine Fujikon retroinen bileasu jäävät molemmat kotiin samasta syystä, eli ne ovat rumia. Tai ei rumia, en vaan tykkää pitää niitä nyt päälläni, ne eivät tunnu omilta ja tietäisin, etten nauttisi niiden pitämisestä nyt. Molemmat kyllä valmistuu tässä ~lähiaikoina~ ja pääsevät ainakin kuvien kohteeksi ihan varmasti. 

Mutta mitä oikeasti aion pukea päälleni:

Perjantaina
(Kasaukseen _jotain_, tuskin mitään cosplayta, mutta tämänhetkinen tukkakriisini huomioiden en varmaan ihan itseni näköisenä hillu pistämässä pukkareita kuntoon ja tsekkaamassa paikkoja)

Salaperäinen mysteeripuku
jonka voitte nähdä vasta avajaisissa! (Tai voitte tulla syynäämään sisäsaumoja toisen kerroksen parvelle avajaisten jälkeen, siellä suattaapi hengata joku risteilyemäntätätinen) Vähän tarvitaan vielä blingblingiä ja höyheniä, niin tämä ois ihan valmis. Niin ja varmaan desupantsut tartteisin kanssa.

Yayoi - Psycho Pass
No onnistuinpas ottamaan taas epäedustavan kuvan. Ja oikein korostan miten tuossa ostotakissa on taskut väärillä kohdilla. Mutta olkoon.

Kravatti saapui Suomeen, uusi valkoinen kauluspaitakin löytyi sopivasti. Housuja pitäisi kaventaa vielä, mutta teoriassa siinä ei _pitäisi_ mennä pitkään...

Lauantai:
Bellows - Suisei no Gargantia 
hmm, aika isot on kyllä nämä shortsit mitä käytän kaavana...
Mut onneksi niitä on helppo pienentää!
Saappaat pitäisi tehdä loppuun ja etsiä yksi hukkaamani remmikiinnike tai hakea kaupasta uusi. Varmistella että kaikki on kondiksessa ja kuvitella, että mahdun noihin mahdottoman pieniin pöksyihin ja vielä pikkaisen pienempään paitaan. Mut kuitenkin aika hyvällä mallilla ollaan!

Nyt "paidassa" on jo alahärpäkkeetkin kyllä, mutta olen liian laiska kuvaamaan.
Tykkään tykkään tykkään! Kaksi punaista peruukkiani solmivat rakkausliiton, jossa kumpikaan ei edes pysyvästi vahingoittunut, eli tuo pitkä ponnariosa on kokonaan irrotettavissa ja se on sitten ihan käyttökelpoinen peruukki.

Bayonetta - Bayonetta

Vaihdan Bellowsin shortseista vielä lyhyempiin pöksyihin.
Kengät pitäisi vielä tuunata, mutta kun käytän samoja valkoisia korkkareita myös perjantaina, pitää luultavasti vain tehdä jokin teippiviritys sitten lauantaina. 

Hana - Girls und Panzer
Mikä sotkuinen huone, mikä ryppyinen puku?
Huivi puuttuu edelleen, kun en vaan nyt ole onnistunut saamaan käsiini riittävän kivaa kangasta. Ja peruukki pitäisi varmistaa että on kunnossa. 

Mine Fujiko - Lupin III
Ehkä surkein kuva ikinä, likaisen peilin kautta, pimeässä, ja vielä niin että neiti kuvausapulainen Sonosheen peruukin kanssa piti rajata pois kuvasta.
Fujikon raitamekko, joka vilauttelee sekä pyllyä että sivutissejä on ihan omiaan iltabileisiin ainakin iltabilecosplayn ajaksi.

Misa - Mouretsu Pirates
Japsu kuvaili Gaalassa
Erehdyin vilkaisemaan cosplaykaappiini ja katsoin että voi vitsi tuo CosplayGaalassa käväissyt Misan tissimekko on muuten kiva. Joten luultavasti vaihdan tämän päälleni iltabilecosplayn jälkeen. Tai ennen. Koska pikkumustassa juontaminen olisi kyllä kanssa ihan kivaa. Ehkä päätän vasta sitten lauantaina.

Sunnuntai:
Wakaba - Vividred Operation

Livenä vielä kivempi vihreä :3
Paidasta puuttuu vetoketju ja koristeet. Ja hanskoja ei ole enkä tiedä teenkökään. Kenkiin pikkaisen tuunausta vielä ja shortsien lahkeiden kääntäminen odottaa. 

Moi oon ilona ja keskityn oleellisiin juttuihin kello 2 aamuyöllä.
Viikonlopun pisimmät shortsit nappasin mukaan Gina Tricotista, nätit pitsit joutuivat kyllä heti leikkauksen kohteeksi. Mut kiva kun pyöräilyshortsit (...siis oikeesti, pitsireunaiset pyöräilyshortsit, miiiiitäääää) on muotia niin säätyin näiden ompelemiselta.

Marushiina - Akibarangers 
Ainoa kuva jota tykkään katella puvusta tällä hetkellä, kivat on kynnet.
;____; Mie vihhaan tuota pvc-kangasta. Ja tuommoista uniformun takkia. Ja niiden ompelemista. Ärsyttää jo nyt, että kun monet pikkujutut olen tehnyt huolella ja hiljaksiin, niin nyt tuo itse takki tulee kyllä kyhättyä kokoon ihan vaan itkien ja raivoten. Jos vaan tulisin nyt valmiina olevien osien kanssa, eli koppalakissa ja alusvaatteisillani...

Että semmoisia pukuloita!

Ulisen aina sopivien sukkahousujen puutetta, nyt löyty kuulkaas aika kivat norlynin sukkikset, joissa tuo vahvistettu yläosa on bikinimallinen, eli se ei näy avarampienkaan alaosien kanssa! (Hinta tosin taisi olla Cittarissa ja Prismassa kymmenen euron luokkaa ja 15 denierin paksuisina veikkaan, että hajotan nuo heti kun katson edes pidempään.)

Ja tässä samaan aikaan on paljon muutakin puuhaa. NCC-haku päättyy reilun tunnin päästä ja sitten alkaakin portfolioihin tutustuminen. Cosplaykisojen viimeiset silaukset, aikataulutukset ja tulostushommad odottavat vielä tekijäänsä ja pakkaaminen on varmaan pakko aloittaa jo ennen torstaita. Parin viimeisen yön huonot unet ovat tänään tuntuneet (surkeiden muumijaksojen lisäksi) yleisenä mielialan alakuloisuutena, vaikka yöunien vähyyden syynä on ollut aina puoliltaöin iskenyt cosplayinnostus. Saumurikin kyllä pitää yllättävän kovaa ääntä keskellä yötä. 

Nyt näitä ei leikelläkään enää hotellihuoneessa! Selkeeesti pitää säästää jotain ompeluhommaa ees Lahteen asti.

Mutta voi vitsi miten ihanaa päästä ihan kohta desuilemaan :3

Miulla näyttäisi olevan jos jonkinlaista wip-kuvaa ainakin Bellowsin käsikorusta, Wakaban kengistä ja ties mistä, tyrkkään niitä tännekin joko ennen Desua tai sitten valmiiden pukujen esittelyn yhteydessä.

Ilona

Translation: My plans for Desucon. Maybe. I still might change my mind.

ps. Cosplayn ulkopuolisen elämän puolelta raportoitakoon, että syksystä eteenpäin pääsen taas olemaan #ihanaope, kun lähikunnan lapsukaisten opetus kutsuu :3 Kyllä sekä Desuconin että cosplayn saa kuulostamaan muuten aika hyvältä työhaastattelussa, kun ne vaan tuo sopivasti esille!

28 May 2013

Moi oon Ilona ja oon cosplayholisti

Eli suunnitelmia Desuconiin.

Desuconiin on aikaa vielä/enää reilut kaksi viikkoa. Jännästi tämä on juuri se ajanjakso, joka tuntuu samaan aikaan tuhottoman lyhyeltä (peruukit ei varmasti enää kerkee ulkomailta!!!) ja pitkältä (no ei tuon viimeistelyssä mene kuin pari tuntia, kerkeen tehdä sen ihan hyvin myöhemmin). Minä olen nyt siinä jännässä tilanteessa, että en ole oikeastaan päättänyt vieläkään varmaksi mitä pukuja otan mukaan Desuconiin. Ideoita on paljon. Liioittelematta paljon. Olen myös aloittanut niin montaa pukua, että ihan itseänikin hirvittää. Mutta päätöksiä en ole tehnyt. Enkä välttämättä edes teekään kaikkien pukujen osalta ennen kuin vasta juuri ennen conia. Mitäpä sitä rajaamaan omaa luovuuttaan ja fiiliksiä, teen sitä mitä tekee mieli ja otan mukaan ne puvut, jotka tuntuvat just sillon hyvältä :3

Fiiliksen lisäksi aion tässä conissa pyrkiä myös ainakin jotenkuten myös käytännöllisyyteen. Kisan takahuoneessa en halua olla se jonka helmoja pitää varoa, vaan oikeasti pystyä liikkumaan ja auttamaan ihmisiä. Sen lisäksi en tahtoisi viettää isoa osaa conistani pukuhuoneessa, joten en oikeasti tahtoisi joutua vaihtamaan pukuja ihan tuhottoman monta kertaa. Tästä jälkimmäisestä periaatteesta olen kyllä ilmeisesti joustamassa aika tehokkaasti.

Tässä tämmöinen kaunis listaus mitä pukuja olen mielessäni pyöritellyt. Osa on lähes valmiita, osaa vasta aloiteltu, osa varmoja ja osa vielä mietityttää.


Bayonetta PE uniform (blue), Bayonetta
Miksi: Tahdon saada jotain symbolista ympyrän sulkeutumista, kun julkistan seuraavan eurocosplayedustajan. Alunperin meinasin hillua koko lauantaina Altona ja jakaa myös palkinnot siinä (koska hihii, oispa hauskaa kun eka voitin Sherylinä ja sitten antaisin tittelin eteenpäin Altona) mutta kun Mimiconissa huomasin, että puku on kuin sauna, jääpi Alto ehkä kokonaan kotiin. Sen sijaan Lontoossa pyllyään pyörittänyt Bayonetta olisi yhtä sopiva palkintojenjakoasu, mutta tällä kertaa en esiinny keinonahassa vaan jumppa-asussa. 
Milloin: Lauantaina cosplaykisan palkintojenjaossa. Peruukin kanssa tuskin juoksentelen muuten ympäriämpäri pitkin päivää, eikä kengätkään ole kivimmat, joten varmaan vaihdan tämän päälle vasta kisan aikana tai juuri ennen kisaa. 
Tilanne: Asu on suurimmaksi osaksi valmiina ostettu ja tosiaan kuvasta poiketen se sininen versio. Puuttuisi enää kengistä tuo yksi lisäsolkiasia ja tämä olisi oikeastaan valmis. Niin ja peruukki pitäisi tarkistaa ja korvikset ja lasit etsiä jostakin.


Marushiina, Unofficial Sentai Akibaranger
Miksi: No nyt ois lopultakin aika oikeasti saada tämä valmiiksi asti, olen näpertänyt kaikkea pientä varmaan syksystä asti. Mutta ei tätä varmaan oikeasti tarvitse perustella, koska katsokaa nyt sitä. En muuten itse ole voinut katsoa uutta kautta kahden ekan jakson jälkeen ollenkaan, koska en halua nähdä pukua enää yhdestäkään uudesta kulmasta ja näen vain oman versioni virheet. Herkuttelen tällä siis sitten Desuconin jälkeen.
Milloin: Koska tälläkin puvulla pitää päästä pönöttämään esille, niin eiköhän se sunnuntai ja päättäjäiset tule olemaan. Jospa saisin apureita vielä kantamaan itseni lavalle niin oispa kiva. Muuten tällä ei kipitellä kauhean ketterästi, joten kokopäivänpuvuksi tästä ei ole.
Tilanne: Peruukki, hattu, pienen pienet pöksyt valmiina, kengät puolivalmiina ja kaikenlaista pientä vaikka kuinka. Tämän viikon tavoitteena on oikeasti ottaa tuo takki projektiksi. Mutta tämä on siis ihan varmasti tulossa, vaikka pitäisi itkien ommella vielä matkalla Lahteen.


Wakaba Saegusa, Vividred Operation
Miksi: Uuuh Vividpylly! Vaikka sarja ei lopulta ollut kovin kummoinen ja joku on kehdannut sanoa jopa huonoksi, niin miusta sen katsominen oli aivan ihanaa! Vividgreen voisi joskus vielä olla ihan potentiaalinen kisapukukin, mutta nyt mennään tällä helpoimmalla mahdollisella versiolla.
Milloin: Tämä on toivottavasti pukuna mukava päällä, joten luultavasti oleilen suurimman osan sunnuntaina Wakabana esityskisan kulisseissa.
Tilanne: Hame tehty, peruukki löytyy. Koska meinaan tosiaan tehdä tämän kokovalkoisen version, ei tekemistä ole enää kuin paita, hattu, shortsit ja saappaat. (..."enää" kun suurin osa puvusta siis on tekemättä, huoh Ilona ja Ilonan itsepetos)

 Hana Isuzu, Girls und Panzer
Miksi: Ihania panssaritypyjä tulee kokonaista neljä kappaletta paikalle ja toivottavasti saadaan kivoja kuviakin. Tämä oli ensimmäinen kerta, kun teen tuommoisen seilorikauluksisen koulupuvun ja taisin nyt jäädä vähän koukkuun. Hana on ihanan pitkä, kerrankin ei tartte ihan kamalasti ahdistua pituudestani (Tosin eilen neuvolassa (:D) miulle selvisi, että olen kutistunut ainakin puoli senttiä ja olenkin vain 177cm mittainen)
Milloin: Lauantaina kisan jälkeen ja ennen iltabileitä olisi tarkoitus panssarivaunun tarmokkuudella saada porukka kasaan ja kuvia otettua.
Tilanne: Huolitteluja ja sukkia vaille valmiina! Wuhuhuu!

 Mine Fujiko Lupin III: Mine Fujiko to Iu Onna
Miksi: Mine Fujiko yllätti minut ihan täysin, kun en koskaan aikaisemmin ole mitään muita Lupin III katsonut ja nyt olin aivan fiiliksissä koko sarjan ajan. Tahtoisin vain hellästi tehdä melkein kaikki Fujikon asut, koska neiti on vaan niin upea.
Milloin: Niin jaa. Tämä on nyt oikeasti vielä sijoittamatta aikataulukkooni. Alunperin meinasin tätä iltabilepuvuksi, mutta tuo alempi versio vie ehkä kuitenkin voiton. ...tosin voisihan iltabileissä myös vaihtaa pukua... Ja tämä kyllä pituutensa puolesta sopisi sinne oikein hyvin...
Tilanne: huolittelua, kenkien päättämistä ja yhden rannekorun maalaamista vailla valmis :3 Mikurun peruukki pääsee uusiokäyttöön! Mekko toimi saumuriharjoituksena, sillä ompelin sen kokonaan resorikankaasta ja ilman saumuria siitä ei olisi tullut mitään.


 Mine Fujiko Lupin III: Mine Fujiko to Iu Onna
Miksi: Ahaa, yhdessäkään kuvassa ei ees näy tämän asun kaikkea upeutta, niin saatte tyytyä tähän takakuvaan. Kultainen toppi, kultainen minihame ja kultainen panta kaulassa ja näitä kaikki yhdistää vielä kultaiset renkaat. Niin ihanan tyylitöntä retroa, että en kestä!
Milloin: No jos tämä päätyy viikonloppuna päälle, niin tietysti iltabileisiin! Juonnan itse iltabilecosplayta (johon muuten voipi edelleen ilmoittautua, vink vink, lisätiedot linkistä) ja pitäähän juontajankin olla asianmukaisesti pukeutunut.
Tilanne: Karmeaa kangasta on, sitä on jopa vähän ommeltukin. Kengät odottaa maalaamista ja peruukkina meinasin käyttää Chisaton tukkaa. 


 Onashia, Simoun
Miksi: Koska Simoun on rakkautta. Ja koska huilailee pitää siitä ohjelmaa. Ja koska tämä on kuumotellut minua jo niin pitkään. (Miksi ei: Näyttää muuten jo tässä vaiheessa aivan kamalalta ja epäseksikkäimmältä asulta mitä ole elämässäni tehnyt! Kokovalkoinen kaapu on vaan aika kamala päällä)
Milloin: _jos_ otan Onashian mukaan Desuun, pidän sitä perjantaina illalla, toivottavasti kerkiäisin kuuntelemaan huin ohjelmaakin tämä päällä. Tämä on kuitenkin vielä aika _jos_ vaiheessa, koska jos en viihdy puvussa, niin voipi olla, että tyydyn ottamaan siitä jotain kivoja kuvia toivottavasti jo ennen conia. Mutta näkeepi sitten kun tuo on valmis.
Tilanne: Kaapu on oikeastaan aika valmis. Korut ja härpäkkeet puuttuu, peruukki on melkein modattu. Keltaiset piilarit hankittu.


sit ois nämä kaksi tapausta vielä...


Niin siis tämä vasemman puoleinen neiti.
Bellows, Suisei no Gargantia
Miksi: Gargantia on yksi niistä harvoista sarjoista joita tällä hetkellä seuraan ja tahtoisin tehdä Desuun jotain ihan ajankohtaista cosplayta. (koska jos jossain on mahdollista, että tämäkin cossi tunnistetaan, niin desussa.) Joku Hoothoot vielä vähän houkutteli ja sitten kun peruukkikin löytyi jo kotoa ja Bellowsilla on ihana vyö jossa on pussukoita joihin saisi kaikki tarpeelliset tavarat ja olisi niin kiva pukua ja mahakin ois paljaana ja ois pakko ehkä tehdä vähän vatsalihasliikkeitäkin ennen conia niin... Pakko.
Milloin: Luultavasti lauantaina iso osa päivästä. Puvun kätevyys houkuttaa minua suuresti, toivottavasti se on kätevän tuntuinen vielä silloinkin kun puku on valmis.
Tilanne: Peruukki valmis, kankaista puuttuu vaan shortsien kangas ja hanskoja en muuten tee. Vyötä ja pussukoita tehty rakkaudella ja innolla viime yönä.

 
Yayoi Kunidzuka Psycho-Pass
Miksi: Sain juuri Psykopassin loppuun ja kaksi naikkostahan sieltä minua heti houkuttelivat, Yayoin lisäksi Shion kutkuttaisi myös, varsinkin kun Misalta on vielä valkoinen labratakki valmiina... Mutta niin, mustat suorat housut, musta takki, valkoinen kauluspaita krakalla ja peruukki, joka on Mion jäljiltä valmiina. Ei tarvinnut pitkään miettiä että teenkö tätä.
Milloin: Jos käy niin, että Onashia ei Desuun lähde tai kyllästyn siihen hetkessä, niin mikäpä olisi osuvampi asu mennä kuuntelemaan Sibyl Systemin läpileikkausta kuin tämä. Ja kyllä tässä asussa kehtaa vaikka käväistä jossain sataman ravintolalaivassa ennen hotellille siirtymistä.
Tilanne: Housuja pitäisi ehkä kaventaa ja kraka on matkalla Suomeen. Ja kengät pitäisi päättää. Muuten ois ehken kaikki valmista.


Näiden kaikkien lisäksi olen varma, että yksi risteilyemäntä ilmaantuu hullujen pukusuunnitelmien kanssa vaatimaan huomiota ihan näinä päivinä. Kuulin vähän huhuja, että desuperheellä ois aihetta juhlaa ja pahoin pelkään, että tuo yksi karsea ämmyli tahtoo itselleen uuden koltun.

Olin jo painamassa julkaise -namiskaa ja sitten jäin miettimään vieläkö jokin puku puuttuu. Ja puuttuu tuosta kyllä vielä yksi tämmöinen avaruuspimu, mutta jospa nyt vaan päätän, että tämän jätän ihan suosiolla vaikka sinne Animeconiin.
Ei, nyt lopetan, en innostu tästä, en vaikka miulla on tähän se kangas jo olemassa... Ja Ichika on ihana...

Juuh elikkäs semmoista. Koitan napsia kuvia tuosta kaaoksesta joka vallitsee, kun teen kaikkia näitä pukuja yhtäaikaa, katsotaan onko se blogiin sopivaa materiaalia. 

Ilona

Translation: I'm having really hard time trying to decide what to wear to Desucon. I've started all of these costumes and just can't really make up my mind what to wear and when. But hey, Desucon is more than two weeks away, no worries.

ps. ei, en ees uskalla laskea montako tuossa on.

1 April 2013

Räystäät tippuvat ja ompelukone sanoo sur sur sur!

Satunnaispäivitys on satunnainen, en ole pitkään aikaan kirjoitellut vain yleisiä kuulumisia ja edistymisiä, joten nyt saatte niitä!
Ensinnäkin edelliseen päivitykseen liittyen, en viitsinyt enää siihen liittää mietteitäni siitä, miten tarpeelliset piilolinssit edes cosplayaamisessa on. Vaikka itse olenkin noita tuommoisen arsenaalin kerännyt, en pidä niitä mitenkään välttämättömänä osana pukuilua; ne ovat kiva lisä, mutta sen vajaat parikymppiä, mikä piilareihin menee, voi ihan hyvin käyttää vaikka laadukkaampiin kangasvalintoihin. Ja kuten sanoin, kaikkien silmät eivät kestä piilareita, edes sitä conipäivää tai paria tuntia tai cosplaykisan vertaa, joten en itse esimerkiksi tuomarina vaatisi piilolinssien käyttöä kisaajilta.
Koska blogini ei täyttynyt apua-puku-kesken-ja-coni-ihan-just päivityksistä, voitte ihan oikein päätellä, että en kuplinut Tampereella toissa viikonloppuna. Ehkä ensi vuonna lopultakin kurkkaan millaisesta tapahtumasta on kyse! Cosplayinnostus kyllä iski juuri suunnilleen viikko ennen Kupliita, ihan selkeästi alitajuntani koetti aiheuttaa conia edeltävää paniikkia. Purin innostukseni aloittamalla tai jatkamalla yhteensä kolmea pukua (...neljää), jospa noista jokin vaikka oikeasti valmistuukin!
"Joo en enää maalaile keittiössä tässä uudessa kodissa... enpä"
Yksikään intoilemistani puvuista ei ollut whedonhaasteeni puku, joten maaliskuun puku jäi nyt huhtikuulle. Olen ehkä lopultakin alkanut noudattaa cosplayfilosofiaani, että teen juuri niitä pukuja mitä tekee mieli ja juuri silloin kun siltä tuntuu.
Tosin yhden muijan taistelin kyllä valmiiksi enemmän hampaat irvessä kuin suuren innostuksen kourissa. Väitin Facebookissa, että olisin tehnyt Merlin -elokuvan Queen Mabia kahden vuoden ajan, mutta oikeastaan kolme vuotta on varmaan lähempänä totuutta. Lupasin kuitenkin tehdä tämän puvun nyt oikeasti valmiiksi näille lumille (kyllä, koska puku näkyy parin sekunnin ajan lumisissa maisemissa, yhdistyy se mielessäni vain lumeen ja ilman lumen antamaan deadlinea ei olisi mitään mahdollisuuksia saada sitä valmiiksi) ja uskomatonta mutta totta sain sen oikeasti tehtyä! Tarvitsin keinotekoisen deadlinen lumien sulamisen lisäksi, eli paikkakunnalle pääsiäislomailun vuoksi tulleen kuvaajan. 
Panssareiden puunaamista.
Oli tosi jännää jatkaa puvun osien kanssa työskentelyä, kun osa oli tehty puolivalmiiksi jo pari vuotta sitten. Yritäppä siinä sitten muistaa, että mikähän hieno ajatus esim tiettyjen materiaalivalintojen taustalla mahtoikaan olla. Olen muutamaan juttuun vähemmän kuin täysin tyytyväinen ja jos kyseessä olisi esim kisapuku, palaisin pari askelta taaksepäin. Mutta koska tämä puku tuskin koskaan lähtee edes coniin mukaan, niin rykäisin sen vain lopultakin valmiiksi. Kuvia näette kunhan kuvaaja muokkaa muutaman niistä julkaisukelpoiseksi. 
Apua, se on mies! Apua!
Toinen puku, joka myös löytyy listaltani jo ainakin vuoden takaa, on ihka ensimmäinen crossplayni. Mieshahmot eivät yleensä ole minua mitenkään erityisesti houkutelleet eikä crossaaminen ole kiinnostanut oikein missään vaiheessa, paitsi ihan pikkaisen kokeilumielessä. Miun on jo pidemmän aikaa tehnyt mieli tehdä jokin meido/lolita -tyylinen puku, jossa olisi paljon röyhelöitä, mutta erityisesti pituuteeni liittyvän ”180 senttiset ei voi olla söpöjä” kompleksin takia pienet ja söpöt hahmot ovat jääneet välistä. Kuinka ovela olenkaan, kun nyt voin yhdistää nämä kaksi ja näyttää juuri niin pitkältä, naiselliselta tai miehiseltä kuin haluan ja olla ihan kermakakkuröyhelö. Ja kun puku vielä on taas taattua Macross animointilaatua, eli röyhelöiden koko, muoto, mekon pituus ja kaikki mahdollinen muuttuu jatkuvasti ja ainoa virallinen kuva on pikselimössöä, saa tämän kanssa käyttää oikein ihanasti myös omaa mielikuvitusta. Ihanin Alto ♥

En osaa käyttää kaavoja, joissa ohjeet lukee suomeksikaan. Mutta näitäpä osasin!

JA tein koekappaleenkin! Wut is this!

Vihhaan silittämistä, mutta ehkä tämä kasvattaa minua ihmisenä.
Tähän mennessä tämän puvun tekemisessä olen ollut varmaan huolellisempi kuin missään muussa ompeluhommassani. Luin Ilsen päivityksen monta kertaa ja sen innoittamana otin kammoamani silitysraudan esille, silitin saumoja auki ja tein koekappaleita, suurimman osan ompeleista kaksinkertaisena ja koetin muutenkin olla niin huolellinen kuin mahdollista. Nyt puku on kahden viikon verran vain hengannut keskellä huonetta odottamassa, että jatkan sitä ja toivottavasti jaksaisin loppuunkin asti olla oikomatta siisteydessä. Mitään varsinasta conia en ole Altolle ihan varmaksi päättänyt. 

Juuri lainkaan en sotkenut.
Lähinnä nuppineulattu versio, mutta suunnilleen tuolta se tulee näyttämään!
Peruukin leikkelin kuvauspäivästä päätellen päivä Frostista tulemisen jälkeen.
Yleisesti ottaenkin en ole lyönyt lukkoon juuri mitään tämän vuoden pukuja. Pyrin tekemään niitä mieluummin hiukan aikaisemmin ja pähkäilemään sitten conia ennen mikä todella miellyttää. Alto lähtee mukaan joko kesän Desuconiin tai mikäli tämän hetkinen fiilikseni Mikkelin valloituksesta toukokuussa jatkuu vielä silloinkin, röyhelöin ehkä jo Mimiconissa. Ainoastaan kengät arveluttavat minua, ostin Heidiltä aivan hirmisen kauniit kengät, joista tulee juuri sopivat Altolle ...paitsi että ne ovat aavistuksen verran liian pienet, joten niiden kanssa koko conipäivän kipittely ei kuulosta edes ajatuksen tasolla erityisen kivalta vaan enemmänkin kivuliaalta. Desuconissa voisin hipsutella Altona sukkasillani, kun luultavasti hölkkäilen pitkin Sibbeä kuitenkin aika tehokkaasti (! Askelmittari mukaan!), mutta Mikkelissä en ehkä viitsi hengata pitkään ilman kenkiä. 
Keeppi ja ryppyrusetti.
Toisena ehkä-mimiconiin-lähtijänä on Fujin, jonka pöksyjä aloittelin ompeluinnostuksessani. Jo tässä olikin aika tehdä jokin Final Fantasy -hahmo ikuisuuden tauon jälkeen! Toisaalta tälle vuodelle on piilopukusuunnitelmana tehdä jokaiseen tapahtumaan ainakin yksi bodysuit-puku, joten sellainenkin suattaapi olla vaihtoehtona ja pääsiäispyhien Underworld-maratoonin ja ylikasvaneen kampaukseni ansiosta Selene houkuttaa aika hurjasti. Tästä bodysuit-suunnitelmasta voitte kiittää ihan kokonaan tätä anonyymia
Datailu Selene tahtoisi vain ehkä Mimiconiin.
Mutta niin tahtoisi ehkä Fujinkin.
Kesän conien osalta puvut ovat vielä siis ihan auki. Kisakärpäseni tekee mieli päästä pörräämään jollekin lavalle ja olin jo päättänyt jatkaa Bakaconin kisaamisperinnettäni, mutta kun Bakaa ei tänä vuonna tulekaan, olen vähän kahden vaiheilla. Animecon julkaisi kisatietonsa viime viikolla. Jos olisin päässyt Musiikkikeskuksen lavalle testaamaan sen tekniikkaa esityksen verran, olisin ollut todella houkuteltu sille nousemaan, ja kun ilmeisesti länsimaisetkin puvut ovat sallittuja, olisi Bakan pukusuunnitelmat olleet ihan siirrettävissä Aconiin. Lavajuoksukisa ei houkuta yhtään niin paljoa ja toisaalta taas rento viikonloppu Villa Ilonassa ja ilman stressiä conissa oleminen olisi ihan varteenotettava vaihtoehto.

Just Nibutanin kanssa kirosin kun en omista tämmöisiä kenkiä, nytpä omistan kun kirpparilta nämä löysin. Vielä kun kävelen nämä kivoiksi niin unlimited koulutyttöpukuilua luvassa!
Olen myös katsellut animea! Ihanat Panssaritytöt, K, Speed Grapher ja Vividred Operation ovat muistuttaneet, miten kivoja piirretyt voivatkaan olla! Panssarityttöjä on ainakin luvassa myös pukuilupuolella, kun ihana Hana on noin kivasti noin mukavan pitkä. Ja niin noh, kaikissahan noissa olisi ihania pukuja...

Osa kuvakaappausvalinnoista voisivat liittyä animen seksistisyydestä käytyyn keskusteluun, jota nettivammaisena olen päässyt vähän heikosti seuraamaan.

Wip-päivityksiä luvassa toivottavasti siis lisääkin! Yritän muistaa räpsytellä edes noita kännykkäkamerakuvia mahdollisimman tasaiseen tahtiin ja päivitellä tännekin. Ja Facebookista niitä löytyy vielä nopeammin.

 Ilona


Translation: super-random update about 
* how I've done little things for many cosplays, especially Alto and Queen Mab
* how I haven't really even decided what to wear to each convention, Mimicon and Desucon will be the next  on the list.
* and how watching anime has been so nice lately :3