7 April 2012

Mikä kaikki cosplayblogeissa ärsyttää?


Tämänkin päivityksen teille tarjoaa #muuttoviha ja internetyhteyden toimimattomuus, minulla oli hiukan liikaa aikaa tehdä kaikkea muuta kuin roikkua netissä. Kuten kasata listaksi lopultakin ainakin osa niistä asioista, jotka nostattavat niskavillojani ja verenpainettani, kun puhutaan suomalaisista cosplayblogeista. Voitte itse päättää kuinka kieli poskella ja itseironisesti tämä on kirjoitettu. Järjestys täysin satunnainen.


1. Päivittämättömyys
Suomalaisia cosplayblogeja on kymmeniä. Omalla bloggerin stalkkauslistallani luku keikkunee jossain 50 hujakoilla, mutta näistä suurin osa ovat blogeja, joita ei päivitetä ~koskaan~. Osa kuolee heti alkuunsa esittelypäivityksen jälkeen, osa sinnittee hetken aikaa ja hiljenee sitten mitään ilmoittamatta. Onko blogi kuollut vai elossa, onko kirjoittajan tarkoituksena vielä palata aiheeseen vai saanko poistaa koko viritelmän kirjanmerkkikokoelmistani, kukaan ei tiedä.

Cosplayblogien päivittäminen on toki kausiluontoista, kesän coniryysiksen aikaan tapahtumaraportteja tulee varmemmin ja pukujen edistymisestäkin sanotaan joskus sananen. Mutta siinäkään on harvoin mitään systemaattisuutta, niin usein monen conin kuulumiset ja monen puvun tilanteet survotaan yhteen päivitykseen kuukausi myöhemmin.

En tiedä siis teistä, mutta itse tykkään  lukea cosplayblogeja. Vaikka niistä tässä nyt ranttaankin. Tykkään lukea niitä usein, minusta on kiva nähdä pieniäkin edistysaskelia ihmisten puvuista tai lukea syväluotaavia analyyseja hahmovalinnoista tai vaikka sitten niistä ulkonäköpaineista. Valitettavan harvat blogit vain tarjoavat tätä nautintoa säännöllisin väliajoin. Toisaalta aivan yhtä paljon ärsyttää anteex anteex kauheesti kun en oo päivittäny hetkeen koska oli mummun rippijuhlat tai kala kipeänä –selittelyt aivan jokaisen päivityksen alussa.

2. Kirjoitus virheet
Vaikka voisi kuvitella, että opettajana olen itse suoranainen oikeinkirjoituksen kruunamaton prinsessa, niin se ei tietenkään pidä paikkaansa, kuten jokainen hiukankaan minun tekstejäni lukenut varmasti huomaa. Kirjoitan surutta yleiskieltä kirjakielen sijaan ja viljelen välillä sopivan suloisia murresanojakin. Yhdyssanat ja pilkut ovat se valloittamaton erämaa, johon en tahdokaan tarkemmin tutustua, ellei puhuta oppilaiden kielioppivirheistä.

Mutta voi jumankekka, kyllä niitä tekstejään voi silti hiukan oikolukea ennen kuin iskee ne internetin syövereihin. Vaikka sitten jollain oikolukuohjelmalla, koska ihan räikeimmät erisnimet-pienellä tai ei-yhtään-pilkkua-koko-tekstissä -tapaukset on aika tuskaista luettavaa. Ne antavat blogista huolittelemattoman kuvan, että ei todellakaan olla nähty sen vertaa vaivaa, että olisi luettu se oma teksti. Tai sitten kirjoittaja vaan vaikuttaa vähän... niin, tyhmältä.

Enkä edes sano mitään muulla kuin suomen kielellä kirjoittavista blogaajista.

3. Huono kirjoittaminen
Vielä kirjoitusvirheitä enemmän rassaa yleisesti ottaen huonosti kirjoitetut, jäsentelemättömät tekstit, joiden punaisessa langassa –sikäli kun sellaista edes on– on aivan mahdotonta pysyä mukana. Toki tässä pätenee (pätnee? miksei se voisi taipua, että pätnee, olisi paljon kivempi) se oletus, että luulen ihmisten kirjoittavan sellaista tekstiä, jonka lukemisesta itse pitäisivät. Tai ainakin pyrkivän siihen. Osalla se pyrkimys jää vain pyristelyksi, kun päivitykset ovat epämääräisiä kappaleita satunnaisista aiheista ilman minkäänlaista jäsentelyä tai järkeä. Ja vaikka sanoinkin pitäväni lyhyistäkin wip-päivityksistä, niin voi sitä tekstiä kuitenkin olla enemmän kuin yksi kappale, ei tarvitse jokaisesta conirannekkeen tilaamisesta raportoida ihan omana päivityksenään.

4. Lifestyleblogaaminen
Onneksi tätä on vähemmän. Tahdon blogini selvästi kategorisoituina. Kun luen hömppäbloge--- anteeksi lifestyleblogeja, luen niitä tietoisesti, kun luen cosplayblogeja, oletan lukevani asiaa cosplaysta. Tai coneista. Tai animesta. Tai no viimeistä en oleta, koska mitäpä cosplayaajat animesta koskaan kirjoittaisivat.

Valitettavasti osalla (yleensä vähän nuoremmista) cosplayblogaajista on tarve selittää kaikki päivän kuulumiset tai lomasuunnitelmat tai kissankoirankaiman kuulumiset ja sitä pukuasiaa saa etsiä kuin neulaa kokonaisesta heinäladosta. Tykkään kyllä stalkata ihmisiä ja on kiva tietää, onko kirjoittaja opiskelija/töissä/työtön/edes jotain, asuuko missä päin Suomea jne, joten ihan persoonattomaksi cosplaykoneeksi ei tarvitse heittäytyä. Mutta pitäkää selkeästi joko päiväkirjamaista Kerron teille kaiken koska teitä varmasti kiinnostaa –blogia, tai sitten keskittykää siihen cosplayhin.

5. Itsensä vähättely
Jos pidät julkista blogia, oletat varmaan, että sitä joku joskus, vaikka erehdyksessä, lukeekin. En tiedä kuinka moni nauttii siitä, että tekstin kirjoittaja itse ilmoittaa heti ja välittömästi olevansa no aika surkee cossaaja, mutta yritänpä tässä jotain. Antakaa niiden pukujen ja oman tekstinne puhua puolestaan, älkää lytätkö itseänne. Pahimmassa tapauksessa tätä tehdään jo blogin esittelytekstissä. Ei näin, älkää pyydelkö anteeksi itseänne ja tekemisiänne. Jokaisella on varmasti kehittymisen varaa ja ensimmäisiä pukujaan nyt kuka vaan muistelee nolouden puna poskillaan, mutta se ei tarkoita, että sitä omaa keskinkertaisuutta pitäisi hieroa lukijoiden naamaan heti kättelyssä.

6. Itsensä korottaminen jalustalle
Edellisen vastakohta. Se, että pidät blogia tai teet pukuja joilla kisaat, tai edes se että pärjäät niillä puvuilla, ei tee sinusta mitään cosplayjumalaa. Suomen skenessä on aika harvoja, joilla menestys olisi selkeästi kilahtanut hattuun, mutta blogiteksteissä on yllättävän monella pohjasävynä pieni snobeilu tai oletus omien mielipiteidensä tärkeydestä. Sen kultaisen keskitien löytäminen itsensä arvostamisen tiellä ja vielä sen välittäminen tekstin muodossa lukijoille jatkuvasti ilman, että se näyttää pissapäisyydeltä, voi olla varsin haastavaa.

7. Pyörän keksiminen uudestaan ja uudestaan ja uudestaan
Tästä yhtenä esimerkkinä varmaan cosplay ja ulkonäköpaineet. Tästä aiheesta on sanottu suunnilleen kaikki mitä voidaan sanoa ja suurin osa sanomisesta on tehty Anikin puolella jo vuosia sitten. Silti jokaisen itseään kunnioittavan cosplayblogaajan on kirjoitettava pakollinen päivitys aiheesta. Eikä siinä mitään, jos tarkoituksena on tuoda omia näkemyksiään laajasti ja perustellusti (ja jäsennellysti, siis hyvin kirjoitetusti) esille, mutta yleensä teksteistä välittyy HEI NYT MÄ KEKSIN TÄN UUDEN JUTUN IHAN EKANA HEI MULLA ON IHAN UUTTA ASIAA –vibat, jotka hivenen häiritsevät. Sama homma esimerkiksi massacosplaykeskustelussa. Toki kaikkien ei voitane olettaa olevan yhtä innokkaita netin selaajia tai vanhojen keskustelujen läpikävijöitä kuin eräät, mutta aika harvaa aihetta cosplayn parissa ei oltaisi jo jossain käsitelty.

Tutoriaalien puolella tämä pyörän uudelleen synnyttäminen on vain virkistävää. Jokainen tutoriaali on kirjoittajansa näköinen ja niitä on mukava lukea aivan samoistakin aiheista useita kertoja.

8. Huonot ja/tai vähäiset kuvat
Cosplay ollessa hyvin visuaalinen laji (kyllä, kuulostaa aivan urheilulta!), on ikävää miten vähän kuvia blogeissa loppujen lopuksi näkyy. Itse tykkään tihrustella niitä aivan perus Tässä peruukki ennen stailausta, tässä sen jälkeen –kuvia, samoin kaikki ompelukuvat on aivan ihania. Toisaalta likaisen peilin kautta otetut, huonosti tarkennetut kuvat harvemmin ovat ilona silmille (heh heh). Sen verran pitäisi muotiblogaajilta oppia, että kunnon kuvien saaminen on ihan mahdollista, jos ei muuten niin pyytämällä jotakuta muuta ne kuvat ottamaan.

9. Salaiset puvut
Tämä toki ärsyttää itseäni cosplayblogien ulkopuolellakin. Ei se mitään, että tahdotte pitää esimerkiksi kisapukunne salaisuutena. Pitäkää vain. Mutta voiko olla mitään ärsyttävämpää, kuin tästä mysteeripuvun edistymisestä raportoiminen! Ei voi. Ainakaan minusta. Joko kerrotte puvun tai sitten ilmoitatte ettette sitä kerro, aivan turha kalastella lukijoita arvailemaan, että mikä se teidän pukunne mahtaakaan olla, jos teillä ei ole mitään aikomusta paljastaa sitä etukäteen. Saatte lukijat (tai siis minut, ja tietysti tässä varmasti edustan kaikkia suomalaisten cosplayblogien lukijoita) vaan vihaisiksi.

Eri asia on ”Arvaa mikä puku” –tapaukset, joissa annetaan vihjeitä ja oikeasti rohkaistaan lukijoita arvaamaan. Tällöin oletusarvoisesti puku muuttuu julkiseksi, kun joku sen arvaa, ja nämä on ihan virkistäviä tapauksia. Mutta ”salainen pukuni on edistynyt aika hyvin, nyt teen just tätä yhtä osaa, josta en voi teille kyllä mitään kertoa, ja tartten siihen vaikka mitä, mitä en myöskään voi kertoa” –kirjoitukset aiheuttaa savua korvista.

10. Rinkirunkkaus
Oi kun on niin ihanaa päästä lisäilemään omia cosplayblogikavereitaan päivityksiinsä, mieluusti vielä joillain lempinimillä. Ja vielä ilman mitään varsinaista syytä. Osoittaa, että ME kyllä ollaan hyviä kavereita, tai ainakin moikkaillaan ja satutaan molemmat vaan kirjoittamaan samasta aiheesta blogeja. Sama pätee myös coniraportteihin, joissa tuttujen nimiä pitää viljellä mahdollisimman paljon, että kaikki lukijat näkevät miten monta Suomen huippucossaajaa kirjoittaja oikein tunteekaan.

11. Tagien käyttämättömyys
En tiedä teistä, mutta itse en ainakaan jaksa lähteä selaamaan blogia ties kuinka monen päivityksen päähän, että löytäisin selityksen sille, mistähän ihmeen sarjasta tai pelistä tämä blogaajan pelkästään etunimellä mainitsema hahmo mahtoikaan olla. Jos hahmot olisi kivasti tagattu niin, että pystyisin yhdellä klikkauksella näkemään kaikki sitä koskevat päivitykset ja seuraamaan miten puku on edistynyt tai miksi siihen on päädytty (niin tai tosiaan mistä lähteestä se edes on), niin olisipa blogin selaaminen paljon mukavaisempaa. Sen hahmon koko nimen tai sarjan kirjoittaminen useamminkin kuin vain yhden kerran sinne ensimmäiseen päivitykseen ei kyllä myöskään kuluta näppäimistöä mitenkään erityisen paljon, mutta helpottaa laiskojen lukijoiden elämää.

12. Keskustelun vähyys
Tämä on selkeästi isoin miinus nykyisessä blogibuumissa. Keskustelu käytännössä kaikkialla muualla (ehkä irkkiä lukuun ottamatta) on lähes kuollut, koska kaikki keskittyvät kirjoittamaan omia blogejaan. Blogeissa taas kommentin kirjoittaminen tai siihen vastaaminen tai todellinen aiheesta keskustelu on huomattavasti vaikeampaa kuin esimerkiksi foorumeilla. Aivan provosoivimpiin päivityksiin voi toki muutamaa anomyymikommenttia odottaa, mutta todellista keskustelua tai mielipiteiden vaihtamista näkee todella harvoin. Muutama pakollinen kaveriblogaajan ”jee tosi kivalta näyttää” ”Oon ihan samaa mieltä, Naruto on ihan massasarja!” –kommentti on myös ihan mahdollinen, mutta kriittistä keskustelua tai edes erimieltä olemista näkee aika harvoin. Seurasin parin viikon takaisia kommenttisotia ihan innoissani, koska siellä vahingossa trollien välissä oli oikeaa asiaakin.

13. Väärät mielipiteet. Koska totuus on!
Tai oikeammin huonosti mietityt tai perustellut mielipiteet. Kaikkien pukuedistymisten rinnalla metablogailu blogaamisesta tai pukuilusta yleisesti on todella mukavaa luettavaa, mutta hyvin usein joutuu lukemaan mielipiteitä, joiden perustelut ovat ihan olemattomat tai joiden takana kirjoittaja ei pienenkään keskustelun jälkeen seisokaan. 

Provosoivien päivitysten kirjoittaminen on ihanan virkistävää ja toivoisin sellaisia tasaiseen tahtiin cosplayblogosfääriin, mutta tällöin kirjoittajan pitää olla valmistautunut keskusteluun ja eriäviin mielipiteisiin. Jokaista eriävää mielipidettä vastaan ei toki tarvitse hyökätä kuin raivopää härkä, koska cosplay on hyvin pitkälti mielipidekysymys ja Sinun mielipiteesi ja totuutesi on aivan yhtä lailla totta kuin minun totuuteni. Sen mielipiteen voi kyllä perustella jotenkin järkevästi. 

tl:dr = Liian vähän tissikuvia, liikaa huonosti perusteltuja mielipiteitä, surkeaa kirjoittamista.

Laskin äkkiseltään sortuvani itse enemmän tai vähemmän säännöllisesti ainakin kymmeneen näistä kohdista. Ja aion sortua vielä yhteen ärsyttävyyteen, joka on tosin tuttu lähinnä noista hömppäblogeista. Eli kommentteja kalastelevaan joutavaan kysymykseen päivityksen lopussa:

Mikä sinua cosplayblogeissa ärsyttää? (sen lisäksi, että tissikuvia julkaistaan turhan harvoin)

Ilona

28 March 2012

Whedonverse 3/12: Aidan matalimmasta kohdasta.

Trololoo, vähän on päivittäminen jäänyt, ja niin on jäänyt kaikki cosplayjututkin viime päivityksen jälkeen. Nytkin saatte vain yhden kuvan, jolla kuittaan maaliskuun Buffy-puvun. 


Nyt alkaa miun aidan ylitys matalimmalta kohdalta -puvut olla käytetty. Tämä treeniasu on viidennen kauden jaksosta numero 12. Housut on jopa oikeaoppisesti karmean lyhyet, mutta enpä jaksanut poseerata kuin tätä yhtä kuvaa varten. 

Selitys ja syy saamattomuuteeni melkein vilahtaa kuvassakin. Vähän toisenlaisella rajauksella tuossa vieressä näkyisi pahvilaatikkovuori, jonka kanssa olen taistellut viime päivät. Muutto_hommat on siis parhaillaan menossa ja kaikki cosplaytarvikkeet on survottu erilaisiin säkkeihin, nyssäköihin tai laatikon nurkkiin. Toivottavasti tämä kaaos korvautuu uuden kodin sisustuskaaoksella viimeistään lauantaina, mutta mitään cosplayhommia lienee turha suunnitellakaan vielä viikkoon, kun ehkä pitää ensin siivota ja sisustaa, ennen kuin voi sotkea. 

Olen taas huomannut, miten moninaisesti cosplay onkaan karmea harrastus. Ikinä muulloin ei kangaspussien, softiskääröjen, maalilaatikoiden ja kaiken maailman uskomattoman muka tarpeellisen tilpehöörin määrä ja laajuus konkretisoidu samalla tavalla, kuin silloin, kun koko maallinen omaisuus pitäisi pakata laatikoihin ja kuljettaa (onneksi sentään samassa kaupungissa sijaitsevaan ja neliömäärältään isompaan) uuteen sijoituskohteeseen. Luulin, että larppaamisen takia kertyy paljon roinaa, mutta nämä kaksi harrastusta yhdistettynä on kyllä semmoinen materian kaatopaikka, että heikompaa hirvittäisi. Ja minuakin vähän heikottaa, koska tavaraa on ihan tajuttomasti. Ja vaikka kuinka koetan roudata kirpputorille kaiken tarpeettoman, istuu olkapäällä jokin pieni otus kuiskuttelemassa: "Tuota saatat tarvita juuri seuraavassa larpissa! Ja eikös tuosta vain saisi muokkaamalla juuri sopivan osan siihen yhteen tulevaan pukuun? Etkai tosissasi ole heittämässä pois noita kenkiä, mitä sitten jos ne on epämiellyttävät jalassa, voi hyvinkin tulla vastaan hahmo, jonka kengissä on tismalleen samanlainen korko!" Ja ei, en saa tuota ääntä oikein hiljenemään.

Koska tämän kuukauden whedonverse-puku oli näin surkea suoritus (vaikka muutto ja siitä aiheutuva maailmoja tuhoava tuska ja ahdistus melkein ovatkin hyväksyttävä syy), annan itselleni rangaistuksen ensi kuukautta varten. Huhtikuun whedonverse-puku ei saa olla Buffy eikä Faith. Vaan jotain muuta. On miulla mietittynä pari vielä pahempaakin riman alitusta, jos meinaa kiire tulla, myös muiden kuin varsinaisten Tappajien osalta, mutta jospa tästä elämä taas lutviutuisi oikeisiin uomiinsa ja pääsisin jopa vaikka ompelemaankin jossain välissä. 

Kuten vaikka kisapukua, jonka aion kyllä aloittaa HETI. Hiiteen kaikki väliprojektit, Queen Mab nuolkoon näppejään ensi talveen saakka, nyt tarvitaan Galaktista Keijukaista!

Ilona

15 March 2012

Ihanuuden vuoden ihania pukusuunnitelmia

E-e-ei s-s-sillä, että koettaisin keksiä muuta tekemistä pukujen aloittamisen sijasta. Mutta tässä eletään jo maaliskuuta ja kaikki muut ovat jo listanneet vuoden pukujaan, enkä halua olla muita huonompi. Siitäkin huolimatta, että edellisestä vuodesta opin, että listaukset elävät hyvin paljon ja nopeasti ja luultavasti eivät pidä lainkaan paikkaansa. Mutta muutamaa pukua olen kuitenkin mietiskellyt!

Tehtyjä pukujahan on tälle vuodelle jo 7 kipaletta. Frostbiten Irisviel, Pam, Grace ja Moeka. Vampyyrintappajat Faith ja Buffy.  DesuCruisella Cruise-aneki

Kategoria 1: "Teen tässä kunhan joudan, ehkä joskus johonkin coniin, mutta tuskin"
Queen Mab (Merlin) 

Vanha tuttu jo viime vuodelta. Nyt ihan tosissani koitan saada valmiiksi näille lumille, vähän vaan pitäisi panssareiden kanssa polttaa sormia ja maalailla ja peruukkia stailata. Ei kovin monen illan homma edes!

Alto (Macross Frontier, Sayonara no Tsubasa)

Tämä kyllä kutkuttelee, mutta Alto on nyt jäänyt vähän taka-alalle. Ei ihan kesäcosplay, joten tässä jos keväällä saisi tehtyä ja vaikka innostuttua johonkin tapahtumaankin lähdettyä... Tuskin kuitenkaan. Jos edes kotosalla kivasti kuvailisin. Alushame on jo kaivettu kaapista syyttävästi tuijottelemaan jos edistystä ei tapahdu.

Masako Natsume (Mawaru Penguindrum)

Tämä taas toivottavasti lähtee johonkin coniinkin vielä. Peruukki löytyy ja kankaatkin alkaa olla kasassa. Mutta mitään tiettyä conia tälle en ole päättänyt, jos ennen kesäkiireitä saisin tehtyä (eh eh eh) niin olisi sopiva hätävara minne vaan!

Drusilla (Buffy the Vampire Slayer)

Yhden buffypuvun voin jo etukäteen paljastaa. Kun tänä vuonna Buffy-ryhmä jonnekin coniin tulee, niin valitsen sen naisista pisimmän ja hulluimman. Voipi valmistua omia aikojaan kyllä jo aikaisemminkin.


Kategoria 2: Aikataulutetut. Näistä luistaminen nolottaa.

Desucon 2012:
Ichika Takatsuki (Ano Natsu de Matteru)

 Ihanin anime on ihanin. Ja Ichika. Jos kerran elämässä koulupukutyttöilen polvisukissa niin annettakoon se minulle anteeksi. Desuperjantaina saattaa tätä ihanuutta olla nähtävissä yhtä hahmoa enemmänkin.

Liliana il Grazioso Merlo Turan (Last Exile Fam)
Sunnuntaina on prinsessapäivä. Ja tissimekko. Ja ihana Luscinia seurana. 


Ai niin. Jokin Eurocosplay. Eikös se ole jo aika nähty? Ja kolmossijaan olisi hyvä lopettaa? 

Tai sitten ei. 

Sheryl Nome (Macross Frontier: Sayonara no Tsubasa)
Eipä tästä vielä tämän enempää. Aika hyvin istuvat on ainakin Galaktisen keijun pöksyt. Tätä luvassa siis Sibben lavalla kesäkuussa.

Animecon IX

Hibari Isora ( Mawaru Penguindrum)
Tripla Hoota luvassa, itse pörrään pinkissä tukassa ja tähti pikkupöksyissäni. 

Tuleeko Aconiin jotain muuta pukua, jää vielä nähtäväksi. Varmaan jokin bikinicosplay täytyy kehittää, koska eiköhän rantabileet taas kutsu!


Tracon 7:

Onashia (Simoun)
Taas yksi tuttavuus jo viime vuoden listalta. Frostbiten narikkajuorut kertoivat Simoun-ryhmiksestä, joten nyt on aika ryhtyä sanoista tekoihin. 

Tracon saattaa nähdä muitakin pukuja, ehkä kisalavallakin. Ehkä ei. Sinne on vielä niin kovin pitkä aika. 


Muut:

9 kipaletta whedonversepukuja

Koko viime vuoden lista toteutumattomien hahmojen osalta. Plus pari ylläriä vielä ehkä.


Oikeastippa tietysti teen just sen verran kun huvittaa ja aikaa ja eneriaa riittää. Ihanuuden vuosi on myös sellainen, että vain ihana stressi on sallittua. Pieni paniikki ja ahdistus vain, ei suuria hajoamisia.

Vitsit. Tässähän pitää ehkä oikeasti aloitella jotain pukuja kohta!

Ilona

//EDIT

ARVASIN ETTÄ JOTAIN UNOHTUI!
mrs Lovett (Sweeney Todd)

Tarkkaan aikataulutettu tapaus: CosplayGaala, 25.11.2012!  

14 March 2012

Cruise-aneki on paras :D ja meemujen ylikäyttö :D

Huh huh. Keinuminen on lopultakin lakannut! Oliko ehkä ebin 5/5 risteily viime viikonloppuna! Edellinen DesuCruise oli jo aivan mahtava kokemus, joten olin vähän huolissani, voiko tällä kertaa olla yhtä mukavat meiningit. Onneksi huolehdin ihan turhaan. Parhaat bileet, loistavia kavereita, ihania uusia tuttavuuksia ja jäätävä (sosiaallinen) krapula jälkeenpäin.

Mmmm, glowstickejä~
Mutta ei risteilystä varsinaisesti sen enempiä, ettei ihan mene lifestyleblogin puolelle. Mieluummin sanon pari sanasta tuosta asustani ja sen valmistumisesta. Sehän valmistui tietysti reilusti aikaisemmin ja oli täysin viimeistelty ja viimeisiä pistoja ei suinkaan ommeltu torstaiaamuna. Jokaisen puvun kanssa oppii vihaamaan jotain ja tällä kertaa se on kyllä satiininen vinonauha. Ja sen ompeleminen. Onneksi esimerkiksi anekin hiharaidat on tehty ihan tukikangasta ja sen liimaominaisuuksia hyväksi käyttäen. 


Twitterkuvia parempia otoksia odotellessa. Tsubasa kuvasi satamassa täpinöineen anekin.
Hattu on modattu Käherrystarvikkeen hatusta. Tässä oli toinen puvun kanssa ottamistani taiteellisista vapauksista, koska tahdoin tylsän kultaisen ympyrän sijasta desulogon päätäni koristamaan. Toinen kohta oli takin napit, joiden ankkurikuviot oli nappikaupan paras löytö.

Kirosin ehkä pariin kertaa taas ompelutaidottomuuttani, kun muuten aivan ihana valkoinen kangas oli sen verran ohutta, että vaati vuoritukset kaikkialle. Mutta opinpahan siinä ehkä jotain. Kuten vihaamaan vuorikankaita. Yläosassa on kaksi muoviluuta pitämässä paidan paikoillaan. Lisäsin siihen myös olkaimet, koska muuten sen päällä pysyminen olisi ollut hyvin epätodennäköistä. Yritin olla ovela ja laittaa olkaimet kiinni napituksella, että ne voi tarvittaessa ottaa pois, mutta siistimpihän siitä olisi tullut ihan suoraan ompelemalla.
Sukkasamiksia Lilyn kanssa. Tässä vaiheessa olen näköjään jo kadonnut kaulahuivini, jota ei sitten loppu risteilyllä näkynytkään.

Peruukki, jonka tilasin tammikuussa, ei ole vielä tätäkään kirjoittaessa saapunut perille. Pyysin myyjää jo palauttamaan rahat, koska luvattu toimitusaika on nyt mennyt jo niin pahasti umpeen. Viime keskiviikkona sitten sukelsin peruukkimereeni ja etsin mrs. Lovettia varten hankitun kiharapilven. Pikkaisen itkeskellen pätkäisin sen puoliksi ja muotoilin Erikeepperin ja hiuslakan avulla ahogen, joka pysyi varsin nätisti koko risteilyn ajan, vaikka hattu sitä peittikin aika usein. 

Ennen ja jälkeen. Nyt on taas yhden pitkän, kiharan peruukin mentävä aukko kokoelmassani.

Kengät kärsivät pikkuisen matkalla. Citadelin maali pysyi kyllä kuin unelma, koska noista rypyistä on lähtenyt koko kengän päällys irti. Kengät oli jopa varsin mukavat jalassa. Sukat tippuivat tietysti ihan jatkuvasti, kun en ollut jaksanut mihinkään sukkaliimaan perehtyä tai pitää jalassa sukkahousuja, joihin ne olisi voinut ommella kiinni. Ehkä tippuvat sukat ja putoileva hattu ovat niitä Cruise-anekin moepointteja.
Yhyy, tuhosin kenkiäni.
Oli varsin hämmentävää olla julkisella paikalla hassusti pukeutuneena pitkästä aikaa. Hämmentävää ja ihan virkistävää. Kukaan ei missään vaiheessa kysellyt minulta laivan palveluista tai buffetin sijainnista mitään, sen verran vähän hypin puku päällä muualla kuin ohjelmissa ja yleensä aina porukan mukana. ”Kiva asu” kommentteja kyllä tuli jonkin verran ja lapset tuijottivat. Ja ehkä välillä muutkin, johtui varmaan niin upeasti tehdystä takista, ei suinkaan varsin istuvasta hameesta, jonka kanssa istuminen oli vähän haasteellista.

Kuten edellisessä päivityksessä sanoin, oli aneki monessa mielessä poikkeuksellinen hahmo ja sen pukuileminen laivalla oli semmoista puolilarppausta välillä, että ihan hirvitti. Mutta aivan mahtavaa oli kyllä päästä vähän eri roolista kokemaan Cruise, vaikka identiteettikriisi meinasinkin välillä iskeä vaatteita vaihtaessa. Enkä tosiaan ollut ainoa cosplayasussa paikalla viihtynyt, joten vertaistukeakin onneksi löytyi.
Tämä kuva kyllä tiivistää tunnelman aika hyvin.

Avasin Cruisen aikana myös sanaisen arkkuni liittyen cosplayhin ja tarkoituksena on pikaisesti kirjoittaa pitkä, rönsyilevä ja selittelevä teksti, että mitä oikein tulikaan sanottua, kenestä ja miksi.

Ilona

ps. ilonafetissi on paras :D ja 27-vuotiaat lakimiehet :D

1 March 2012

Risteilyemännän vaatekriisi ja nousevat verenpaineet

Arvatkaa kuka missasi kahden viikon kirouksen? Hyppäsin nimittäin suoraan yhden viikon kiroukseen Cruise-anekin kanssa. 

Kohta pääsee laivalle! Anekiin voi tutustua tarkemmin täällä.

Syytän tästä laiskottelusta peruukkia ja tarkennettuna sen puutetta. Tätä kirjoittaessa peruukin luvatusta postittamisesta on kulunut 29 päivää, ja jos se luvattu maksimi 30 ylittyy, niin lähtee hyvin vihaista postia myyjälle. Ensimmäistä kertaa menee kuukausi peruukin saamiseen, ja tämä odotus on tuskaaaaa. Pakko keksi suunnitelma B, eli sukeltaa peruukkivarastoon jos se kaivattu kuitukasa jääkin matkalle. Ja oppia tästä taas, että peruukit tilataan HETI kun jokin hahmo edes EHKÄ kutkuttaa pukuiluhermoja. 

Se on hame.
Anekin tilanne on juuri tällä hetkellä vielä sellainen, että en taitaisi päästä laivalle sisään. Hame on pientä vuorikankaan huolittelua vaille valmis, ja tällä hameella ei todellakaan vedetä ruokaövereitä buffetissa. Valmiina ostettu hattu on tuunausvaiheessa eli täynnä nuppineuloja. Kengät maalattu ja ready steady go valmiina. Ja sukat. ...ja siinä se sitten olikin. Että jos en ritsikoissa aatellut edustaa, pitää tehdä jotain yläosan tapaistakin tässä.

Jos verenpaineenne kaipaa nostausta, voitte käydä lukemassa uusimman Yhteishyvän täältä. Sivut 18-24. Tiivistän parhaat palat seuraaviin kuviin.

Cruise-aneki on ainakin taatusti erilainen kuin mikään muu pukuilemani hahmo, harvemmin on itse päässyt coslayaamansa hahmon luonteeseen vaikuttamaan tai seuraamaan piirrustustyötä näinkin läheltä. Desumaskottiperheen kasvattamiseen osallistuminen on aika huikeaa ja koetan suoriutua siitä parhaani mukaan. Ainakin aion väittää vain eläytyneeni rooliini koko Cruisen ajan, jos meinaa tulla sanomista.


COSPLAYAAJAT LARPPAAJIA NYT HEI OIKEESTI TAAS! Avauduin aiheesta jo marraskuussa.
Kattokaa nyt, edes blogger ei kehtaa laittaa tätä kuvaa oikein päin, koska NAISET ON LÄHINNÄ TYTTÖYSTÄVIÄ! asfdadfa en ole ehkä avautunut aiheesta riittävästi, mutta muistaakseni sanoin sanan tai kaksi Frostissa, joten videota odotellessa. Sikäli mikäli en oikeasti innostu muuttamaan tätä rageani kirjalliseen muotoon.
Cruisen jälkeisistä cosplaysuunnitelmista saatte listausta seuraavassa päivityksessä. Kevään ja kesän suhteen hankin itselleni kivasti lisäkiireitä lupautumalla Animecon IX:n cosplayvastaavaksi. Tässä kohtaa on varmaan pakko kommentoida jotain, kun korviini kantautui ”Täh, miten se Ilona voi tehdä Animeconissa mi-tään, kun se on niin desuihminen ja pitää desuconin blogiakin!” –kommentteja parin mutkan kautta.

Ensinnäkin tämä blogi on ihan omani. Kaikki mitä täällä kirjoitan, on ihan omia mielipiteitäni, eivätkä liity mitenkään mihinkään järjestöön, yhteisöön, yhdistykseen, tapahtumaan tai työpaikkaan, jossa olen osallisena. Noista reunan bannereista kerroinkin ihan vähän aikaa sitten, ja vaikka siellä se desuconin/cruisen/talksin/whatever kuva onkin, se ei tee tästä DESUBLOGIA! Vaikka kirjoittaisin kaikki päivitykseni Cruise-anekin hattu päässä (ja mistäs tiedätte, etten tee sitä juuri nytkin!) ei tee tästä desublogia. Jos minulla on desuaiheita kirjoitettavana, kirjoitan ne siihen oikeaan Desuconin blogiin Desuconin narikkanatsin—päivystävänä työvoimavastaavana. Samoin nyt kun olen osana Animeconin järjestäjäporukkaa, ei tämä muutu aconin blogiksi.

Toiseksi myönnän kyllä tuulettavani hyvin pitkälti desujoukkueen puolesta. Olen ollut päivystävänä työvoimavastaavana nyt kahdessa tapahtumassa ja jatkan samoissa hommissa kesälläkin. Desuconia tehdessäni olen tutustunut aivan uskomattomiin ihmisiin ja saan kiittää tapahtumaa monista parhaista conihetkistäni. Lisäksi Desuconin järjestämismentaliteetti, kohderyhmäajattelu ja monet muut asiat ovat juuri sellaisia, mitkä vetoavat minuun. Se on sellainen coni, jossa itse viihdyn kävijänä, joten sellaista teen mielelläni.



Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että mielestäni kaikki muut tapahtumat olisivat kauheaa kuraa, mihin en tahtoisi pitkällä tikullakaan koskea. Saatan kyllä kirjoittaa tulikivenkatkuisia coniranttauksia, mutta se ei tarkoita, ettenkö mielelläni auttaisi conin järjestelyissä. Koska eletään Ihanuuden vuotta 2012, lähden mielelläni tekemään Animeconin cosplayosiosta parasta mahdollista ja annan panokseni siihen, että se puoli on conissa kunnossa. Siitäkin huolimatta, että en täysin allekirjoita tarvetta Animeconin pitämiselle (Kuopio olisi voinut pitäytyä mielestäni Nekoconissa ja kehittää sitä eteenpäin) tai kaikkea kivaa kaikille –ajattelua. Mutta en olekaan pääjärjestäjä, hoidan oman tonttini kuntoon ja toivon tuovani jotain uusia ajatuksia koko kokonaisuuteen.

Cosplayvastaavuuden kommelluksista kirjoittanen sanasen tai toisenkin tässä ennen heinäkuuta. Varsinaisesti hommat starttaa heti tuossa Cruisen jälkeen, sitä ennen keskittyminen menee isosiskon vaatettamiseen ja ohjelmointiin, enkä olisi kokenu tarvetta tästäkään asiasta vielä huudella, jos esim Chibiconissa ei miun loikkaamista acon-tiimiin olisi mainittu.



Olen seuraillut popcorneja syöden viime päivien blogikommenttiviihdettä. Viihdyttävyystaso 4/5, voittaa jopa viime aikaiset lautaulinat cosplaysta. 

Irtisanoin kuntosalijäsenyyteni, joten aattelin läskistyä nyt äkkiä seuraavia kisapukuja varten, ettei nykyinen seksiä tihkuva langanlaiha olemukseni häiritse tuomareiden objektiivista pukujen tarkkailua. Aattelin myös pukuilla jotain Vocaloidia, tosin kun en oo löytäny mitään kivaa pukua niin aattelin piirtää ihan oman puvun ja tehdä sen sitten. Jotain repaleista nahkavaatetta varmaan. Läski fanart-Vocaloid. Sounds like a plan.
Kiitos iltalehti.


Ilona